Havets julekalender
Norrøna gjør det enkelt for deg å bidra i arbeidet med å restaurere tareskogen langs kysten av Nord-Norge. Meld deg på deres julekalender. For hvert ...
Nyheter
Publiseringsdato: 27. juni, 2017
Skrevet av: Kjetil Grude Flekkøy
Nyheter
Vel fem mil fra grensa mot Norge i nordøst:
Dette er historien om Andrejevabukta, rett ved norskegrensa på Kolahølvøya. Det er egentlig et nedslitt verksted for ubåter i den sovjetiske marinen.
Og det er historien om hvordan atommakten i øst dumpet eller lagret store mengder radioaktivt avfall i sjøen, basseng eller i falleferdige lagre. Lagre som har frosset og sprukket gradvis i stykker i det arktiske klimaet.
Men nå skal restene etter den kalde krigen endelig fjernes. Hentes ut og fraktes vekk.
Operasjonen er i gang; førstkommende tirsdag, 27. juni, går de første konteinerne med skip til Murmansk.
Situasjonen har vært og er alvorlig. En stund fryktet eksperter at lekkasjene kunne utløse en ukontrollert kjedereaksjon.
Så ille gikk det heldigvis ikke. Men situasjonen blir stadig mer prekær.
I 1982 sprang en lagertank med flere tusen drivstoffelementer lekk. En blanding av plutonium, uran og andre radioaktive substanser holdt på å lekke ut i Litsafjorden, en del av Andrejevabukta.
Utslippet ble stanset, men avslørte at tilstanden for atomavfallet var elendig. Avfallet ble støpt inn og flyttet til et midlertidig lager. Der har det har blitt i 30 år.
Nå skal det første av i alt 30 tonn brukt atombrensel fraktes vekk. Det skjer på det spesialbygde, italienske skipet Rossita; dette er et felles, europeisk prosjekt.
Fra før er kraner og annet utstyr bygget opp for å håndtere det farlige brenselet.
Les mer:
(Artikkelen fortsetter under kartet)
Operasjonen er svært risikabelt og komplisert. For:
– Hva gjør man med rør som ikke ligger pent stablet, men har rast sammen og delvis ligger under vann?
– Og hva med rør som har rustet sammen eller rustet fast? Når man løfter dem, kan innholdet like godt falle ut.
Dèt er noe av problemet oppryddingsmannskapene står overfor.
Det var Bellona som avslørte skandalen i 1995. Med hjelp fra den tidligere ubåtoffiseren Aleksander Nikitin skrev vi en rapport om den radioaktive forurensningen i Nordflåten.
Saken toppet seg med at Nikitin i 1996 ble stilt for retten anklaget for landsforræderi og spionasje. Etter seks rettssaker ble han til slutt frikjent i russisk høyesterett.
Fra Murmansk skal avfallet videre med tog til Majak, nær byen Tsjeljabinsk i Ural, der det skal reprosesseres. Det er en enorm jobb; det vil ta 40 båt-til-tog-runder og minst fem år før alle kontainerne er av gårde.
Så spørs det hvor store problemer man støter på underveis. Men når det er ferdig, vil en av de alvorligste strålings-truslene i nordområdene være historie.
Rett skal være rett: De har fraktet ut avfall også tidligere. På midten av 90-tallet gikk et tog tre-fire ganger i året med brukt atombrensel fra Kola til Ural.
Men toget fikk bare med seg 588 brenselsenheter om gangen, så det var langt fra nok til å holde tritt med avfallet som hopet seg opp.
Og mens den virkelige storopprydningen og fjerningen skulle startet for to år siden, skriver vi juni 2017 før det faktisk blir gjort.
At avfallet blir flyttet og tatt hånd om, er svært viktig. Men når russerne feirer starten på jobben 27. juni, nekter de utenlandske journalister å filme begivenheten, også norske. Det hjelper lite at utenriksminister Børge Brende er med og at Norge har bidratt til opprydningen med 270 millioner kroner over 20 år.
En historisk dag, men fortsatt en stund til det blir full åpenhet rundt gamle miljøsynder i den gamle stormakten.
Les mer:
Credit: Nrk - Amund Trellevik
Norrøna gjør det enkelt for deg å bidra i arbeidet med å restaurere tareskogen langs kysten av Nord-Norge. Meld deg på deres julekalender. For hvert ...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...
Bellona har deltatt på klimaforhandlingene siden starten, og noterer framgangen innen kvotehandel og finansiering som viktige skritt i riktig retning...