
Svaret på Vestens mineralbehov ligger på land – ikke på havbunnen
Dette innlegget av Martin Sveinssønn Melvær, teamleder i Miljøstiftelsen Bellona og representant i EU-ekspertgruppen tilknyttet EIP Raw Materials, bl...
Nyheter
Publiseringsdato: 15. november, 2017
Skrevet av: Kjetil Grude Flekkøy
Nyheter
Elbil i Russland: Bellona startet det hele med et stunt i 1992 (se under). I sommer satte Bellona opp den første russiske ladestasjonen nord for polarsirkelen – og fikk en høythengende pris for den nå i høst, som «Beste utenlandske tiltak 2017».
På den store russiske energikonferansen SevTek i Murmansk by har regionmyndighetene og Bellona signert en intensjonsavtale om videre utbygging av ladestasjoner. De skal gi ladetilgang for elbiler helt fra den norske grensa til Murmansk.
– Dette er kjempepositivt. Vi har startet i det små med ladestasjonen i Murmansk sentrum. Denne intensjonsavtalen kan være startskuddet for å etablere mange flere, sier daglig leder i Bellona, Nils Bøhmer. Han og viseguvernøren i Murmanskregionen, Evgenij Nikora, undertegnet avtalen sammen.
Daglig leder i Bellona, Nils Bøhmer. signerte ladestasjons-avtalen sammen med viseguvernør i Murmanskregionen, Evgenij Nikora.
Credit: Bellona
– Infrastruktur MÅ på plass, folk må ha mulighet til å lade før de velger å kjøpe elektriske biler, sier han. – Vi håper og tror det vil komme på plass nå.
Nils Bøhmer er samtidig kritisk til Norges satsning i nord. Russere i elbil risikerer å stoppe litt etter å ha krysset grensa til Norge.
– Det er helt skandaløst. Nærmeste ladestasjon finnes i Alta. Det er for dårlig, slår Bøhmer fast. Korteste vei, via Karasjok, er vel 46 mil.
– Her må norske myndigheter, også de lokale i Kirkenes, virkelig kjenne sin besøkelsestid og snarest få opp flere ladestasjoner. Det må til om også russere skal kunne besøke Norge med elbil.
Bellona har jobbet for å promotere elbiler i Russland siden starten av 90-tallet. Da la Bellona-skipet «Genius» til kai i Murmansk med det som var Norges første elbil om bord. Mer enn 1000 mennesker var innom kaia i Murmansk denne dagen for å se nærmere på den knøttlille elbilen.
Senere, i 2014, var Bellona de aller første til å kjøre en elbil fra Kirkenes til Murmansk.
Bellona kjørte elbil fra Kirkenes til Murmansk for å signere ladeavtalen.
Credit: Bellona
Men det er en vei å gå før elbil blir vanlig i Russland. I Norge skjøt salget i været etter 2010, godt hjulpet av en tydelig politikk med sterke insentiver for de som investerer i el-kjøretøy. I Russland er elbiler fortsatt avgiftsbelagt som fossilbiler og derfor relativt dyre.
I tillegg mangler det ladeinfrastruktur langs veiene i store områder, særlig nord for polarsirkelen.
– Dette ønsker vi å gjøre noe med. Vi er glade for at myndighetene i Murmansk ønsker å bidra til at det blir enklere for den gjengse innbygger i regionen og velge elektrisk. Luftforurensning har vært et problem i regionen, og særlig i Murmansk by. Elektrifisering av privattransport kan være med å løse dette problemet, sier Nils Bøhmer.
Dette innlegget av Martin Sveinssønn Melvær, teamleder i Miljøstiftelsen Bellona og representant i EU-ekspertgruppen tilknyttet EIP Raw Materials, bl...
– Økt mattrygghet vil kreve at vi gjennomfører den største omstillingen av matsystemet i moderne tid, sa Joakim Hauge, Bellonas internasjonale leder ...
Bellona publiserte nylig en rapport om «Klimamyter i sosiale medier» som avdekker at det er mellom 37-48% klimamyter og feilinformasjon i Motvind Nor...
Klimaendringer er vår tids langsiktige eksistensielle trussel. Samtidig har Norge umiddelbare sikkerhetsutfordringer. – EU skal både trygge og omstil...