Nytt fra EU: Skal man åpne for CO2-transport via skip?
Når Europakommisjonen forbereder seg til det neste forumet for industriell karbonhåndtering i oktober, øker fokuset på CO₂-infrastruktur, inkludert s...
Nyheter
Publiseringsdato: 10. januar, 2000
Skrevet av: Cato Buch
Nyheter
Modellen Xpress Shuttel har kjøpt er Electric Powered Interurban Commuter (EPIC) minivans. Foreløpig er 10 biler satt i drift, men Xpress Shuttle planlegger å kjøpe inn ytterligere 40 biler av samme merke.
EPIC er en femseters elbil som har en toppfart på ca. 130 km/t, og en rekkevidde på 14 mil. Xpress Shuttle vil bruke hurtigladere, slik at bilene lades opp på ca. 30 minutter. Dette betyr at bilene nærmest kan gå kontinuerlig.
–Med dette prosjektet vil flere hundre tusen personer oppleve elbil teknologi, og DaimlerChyrsler vil få verdifull kunnskap om bilenes prestasjoner ved langvarig bruk med høy intensitet, sier Susan M. Cischke i en pressemelding fra DaimlerChrysler. Basert på foreløpige beregninger vil elbilene frakte over 500.000 passasjerer årlig, noe som er mer enn noen annen sammenlignbare prosjekter. Hver bil vil gå 160.000 km hvert år.
Xpress Shuttle leaser bilene fra DaimlerChrysler for $450 per måned.
Når Europakommisjonen forbereder seg til det neste forumet for industriell karbonhåndtering i oktober, øker fokuset på CO₂-infrastruktur, inkludert s...
Skal vi lykkes med å redusere utslippene fra fôret til dyrene i norsk matproduksjon, må vi legge til rette for industribygging i stor skala og for at...
– Kommunene forvalter arealplanene som er nøkkelen til å produsere mer mat fra havet, sa Bellonas Silje Båtsvik Risholm når Lerøy holdt sjømattreff f...
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...