EU-land doblet importen av russisk kjernebrensel
En analyse Bellona har gjennomført viser at leveransene av russisk kjernebrensel til land i EU økte fra 314 tonn i 2022 til 573 tonn i 2023. Transaks...
Nyheter
Publiseringsdato: 11. november, 2004
Skrevet av: Isak Oksvold
Nyheter
Stasjonen skal i første omgang forsyne 6 brenselcelle biler fra General Motors. Ved stasjonen kan man fylle både komprimert og flytende hydrogen.
Jeremy Bentham, direktør i Shell Hydrogen sier i en pressemelding at måletsningen for Shell er å bli ledende i en industri som vil forsyne hydrogen som drivstoff til en ny generasjon av attraktive biler, på linje med forbedrede tradisjonelle drivstoff.
Åpningen av fyllestasjonen representerer første steg mot større prosjekter. For å imøtekomme kundenes behov ønsker Shell å satse videre på storskala demonstrasjonsprosjekter. I følge Shells bør disse prosjektene være:
Hydrogenstasjonen er et viktig ledd i et samarbeid mellom Shell og General Motors for å utvikle kommersielle hydrogenkjøretøy. GM har tidligere annonsert at de har som målsetning å tilby et konkurransedyktig hydrogen-brenselkjøretøy innen 2010.
Selskapene har samarbeidet med US Department of Energy sitt prosjekt kalt Infrastructure Demonstration and Validation Project.
En analyse Bellona har gjennomført viser at leveransene av russisk kjernebrensel til land i EU økte fra 314 tonn i 2022 til 573 tonn i 2023. Transaks...
Industrien får slippe ut 200 tonn nitrogen i en Oslofjord som sliter, mens tiltak for å fjerne nitrogen står bom fast i kø. Hvorfor? Denne k...
– Dagens enighet sikrer helt nødvendig forutsigbarhet for industrien. Men det er ikke til å komme unna at rammevilkårene er svekket, sier Martin Svei...
Bellona-initiativet Sahara Forest Project mottok nylig en «Silver Jubilee Medal» av Kong Abdullah II av Jordan. – Et stolt øyeblikk for hele Sa...