Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 25. april, 2012
Nyheter
I den forrige klimameldingen ble det fastsatt et reduksjonsmål i enegi- og petroleumssektoren på 3-5 millioner tonn CO2-ekvivalenter.
Det viktigste klimatiltaket i petroleumssektoren er å frakte strøm fra land ut til plattformene og erstatte fossile gassturbiner ute på sokkelen med fornybar strøm. Dette tiltaket kan alene redusere norske klimagassutslipp med flere millioner tonn, avhengig av hvor mange plattformer som elektrifiseres.
Bellona mener:
Bellona foreslår derfor et spleiselag i petroleumsnæringen. Dette er en næring med høy betalingsmulighet, noe som taler for at de store elektrifiseringstiltakene finansieres av næringen selv. Med Bellonas forslag spres denne kostnaden over hele næringen, slik at ikke noen operatører må bære hele byrden. Forslaget baserer seg på følgende fem elementer:
Bellona mener det lar seg gjøre å elektrifisere to områder på norsk sokkel innen 2020 med denne modellen, der særlig sørlige og nordlige Nordsjø peker seg ut. Avhengig av hvilke områder som velges kan man ifølge klimakur-utredningen redusere norske klimagassutslipp med 1,1 til 1,9 millioner tonn CO2-ekv.
Sitater
– Det er helt uholdbart om en sektor som har økt sine utslipp med 78 prosent de siste 20 årene slipper unna ytterligere krav til å redusere sine utslipp, sier Håvard Lundberg, klima- og energirådgiver i Bellona.
– Dette er en næring med høy betalingsmulighet der det ikke er fare for karbonlekkasje som i deler av norsk industri. Klimakutt i petroleumssektoren burde derfor være en no brainer, sier Lundberg.
– Petroleumssektoren er Norges største forurenser, og den planlegger å øke sine klimagassutslipp i årene som kommer. Regjeringen har ingen troverdighet i klimaspørsmålet om det ikke klarer å hamle opp med denne sektoren, sier Lundberg.
– Dersom petroleumssektoren skånes for klimakutt betyr det at andre sektorer må ta et større ansvar for utslippskutt. Det kommer til å gjøre det dyrere å nå norske klimamål, og kan føre til utflagging i norsk industri, sier Lundberg.
– Flere av plattformene som produserer olje og gass i dag vil fortsette å gjøre det i 2050, når verden skal ha redusert sine klimagassutslipp med 50-80 prosent. Da sier det seg selv at vi må handle nå, og sørge for at disse utslippene fjernes, sier Lundberg.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...