Muligens inneholder de mange skipsvrakene langs norskekysten mange miljøgifter i tillegg til olje. Dette krever Bellona at Kystverket skaffer seg en oversikt over.
– Kystverket må nå rette oppmerksomheten sin mot at skipsvrak kan inneholde flere miljøgifter i tillegg til olje. Disse kan være vel så skadelig som oljesøl på lang sikt, sier Marius Dalen, fagrådgiver i Bellona.
Murmansk er blant 30 vrak av 2100 som Kystverket har gitt ekstra oppmerksomhet. Dette skyldes fare for akutt oljesøl. Men med Murmansk har oppmerksomheten blitt rettet mot miljøgifter i tillegg til olje.
Hever Murmansk
Fiskeriminister Helga Pedersen besluttet onsdag å heve Murmansk. Det er påvist miljøgifter som PCB, asbest og brommerte flammehemmere i den russiske krysseren.
Bellona hilser avgjørelsen om å heve Murmansk svært velkommen.
– Må prioritere kvikksølv-ubåt
Utenfor Fedje, nordvest for Bergen, ligger vraket av en tysk ubåt fra andre verdenskrig. Dette må bli det neste som prioriteres fra myndighetenes side, krever Bellona.
– Det må settes av midler i 2009 for å gjennomføre tiltak på ubåt U864, utenfor Fedje, sier Marius Dalen.
65 tonn kvikksølv
Det er påvist 65 tonn kvikksølv i ubåten, og det har tidvis blitt målt alarmerende nivåer kvikksølv ved ubåten utenfor Fedje.
– Det er svært viktig at disse 65 tonnene kvikksølv håndteres forsvarlig, og ikke lekker ut i naturen, sier Dalen.
Det største tidligere punktutslippet av kvikksølv i Norge var 100 kilo fra smelteverket Fundia i Mo i Rana. Her er det nylig installert renseanlegg for å redusere utslippene.
Avklaring i september
19. september er det ventet en anbefaling om hva som bør gjøres med kvikksølvubåten. Pedersen lover til VG å ta en stilling til saken da.