
– Det internasjonale samfunnet må boikotte russisk atomindustri
– Det russiske atomselskapet Rosatom er ikke noe vanlig energiselskap. Det er en stat i staten, og et politisk instrument for Kreml. Med et virvar av...
Nyheter
Publiseringsdato: 25. april, 2000
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
En helt realistisk mulighet.
Det er beregnet at 300.000 mennesker i Norge er sterkt plaget av støy fra veitrafikk. Dette gjør veitrafikk til den pr i dag overlegent største kilden til støy, og med andre ord den viktigste kilden for reduksjoner.
Ved landeveiskjøring med personbil står rullestøyen fra hjulene for 90% av støyen. I bykjøring er det omtrent 50%. Lyd fra luftmotstanden spiller normalt ingen rolle i veitrafikken, så resten av støyen kommer fra motoren.
Statens forurensningstilsyn (SFT) mener at en optimalisering av mønster og gummi, vil kunne gi en reduksjon på 4 til 8 dB. Dette betyr at lydenergien fra dekkene reduseres med omkring 75%.
Når det gjelder motorstøy, vil en hydrogendreven bil med brenselcelle avgi mindre en halvparten så mye lydenergi som en bil med forbrenningsmotor. Det samme gjelder for tradisjonelle elbiler.
En tredje måte å redusere trafikkstøy på, er støysvake asfaltdekker. Noen av disse er antatt å kunne redusere ulykkesfrekvensen og veistøvproblematikken i tillegg. Disse krever imidlertid at 95% av bilene kjører piggfritt.
SFT har gjort en analyse av mulige tiltak mot veitrafikkstøy. Av disse så er det tiltak mot dekk og motor som monner mest, med støysvake veidekker på en 2. plass. Også kostnadsmessig er disse tiltakene de mest effektive.
Det finnes ulike måter å sette tiltakene ut i livet på. Avgift kan være et effektivt virkemiddel, men det er sjeldent treffsikkert i forhold til å nå bestemte mål. Bellona mener at i dette tilfelle er det bedre å sette en standard for hvor mye et dekk kan støye. Vi unngår da en del av måleproblemene som er knyttet til dekkstøy. Standarden bør strammes inn etter hvert, slik at produsentene får tid til å utvikle dekkene.
Det er synd at et godt tiltak får en dårlig start fordi det er blitt forbundet med bilavgifter. Vi regner med at både bileiere og dekkprodusenter ser at det er forskjell på tiltaket i seg selv, og måten tiltaket settes ut i livet på!
Viktigste kilde:
Austrheim, I., Kielland, J.B., Palmstrøm, A. med flere, 2000. Mulige tiltak for å redusere støy – fremskrivninger og tiltak på tvers av kilder. SFT rapport 1714/2000. 95 sider + vedlegg. ISBN 82-7655-202-1
– Det russiske atomselskapet Rosatom er ikke noe vanlig energiselskap. Det er en stat i staten, og et politisk instrument for Kreml. Med et virvar av...
I dag var Bellona på Stortinget for å gi innspill under den muntlige høringen om Havbruksmeldingen. Bellonas seniorrådgivere, Kari Torp og Silje Båts...
– Det er godt mulig å gjøre mer nasjonalt enn regjeringen foreslår i Klimameldingen. Det som må til er en kraftfull satsing på karbonfangst og -lagri...
– Mest sannsynlig blir det nå enten kraftskvis i Finnmark eller ingen utslippskutt på Melkøya, sier Olav Øye, seniorrådgiver for klima og industri i ...