
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 21. januar, 2004
Skrevet av: Marius Holm
Nyheter
Rocknes-forliset:
Bellona vil fra torsdag av delta med en observatør i Kystverkets oljevernaksjon i forbindelse med Rocknes-forliset. Denne observatøren skal følge arbeidet med å samle opp oljeutslippet og begrense miljøeffektene.
Tillit til beredskapsledelsen
Bellona mener Rocknes-forliset først og fremst er en menneskelig tragedie, og støtter fullt ut redningsledelsens avgjørelse om å avvente oljevernaksjonen for å ikke forstyrre arbeidet med å redde menneskeliv. I en slik situasjon må tiltak for å hindre akutt forurensning iverksettes så raskt som mulig, men hensynet til liv og helse må selvfølgelig alltid komme først, mener Bellona.
Oljevern er vanskelig
Rocknes-forliset viser at oljevern ikke er enkelt. Til tross for at skipet hadde en relativt liten mengde olje ombord, omtrent 500 tonn totalt, ser utslippet ut til å forårsake betydelige lokale skader på miljøet. Rocknes forliste i rolig vær, kort vei fra sentrale beredskapsressurser. Likevel viser det seg vanskelig å hindre vesentlige oljeutslipp. Til sammenligning trafikkeres norskekysten av oljetankere med 100 000 tonn olje, ofte i svært tøffe værforhold som gjør redningsarbeid svært vanskelig. I 2007 kan vi forvente passering av en 100 000 tonner fra Murmansk hver dag. Spørsmålet er ikke om vi vil få en oljekatastrofe, men når.
445 tonn tungolje
I følge Kystverket inneholdt Rocknes bl.a. 445 tonn tungolje av typen IF380, 67 tonn marin diesel og 21 tonn smøreolje. Betydelige mengder olje er havnet både i sjøen og på land. Kystverkets skadestedsleder jobber for å koordinere operasjonen, som går på å lokalisere, registrere og få opp olje fra sjøen, melder Kystverket. Til disposisjon i oljevernaksjonen er Kystverkets Oljevernfartøy Oljevern 01, KV Eigun, taubåtene Vivax, Audax fra Sture-/Mongstadområdet og Kystverkets arbeidsbåter Grinna og Bjørnøy. Mye utstyr er nå forflyttet til Haakonsvern, som blir basen for den statlige oljevernaksjonen under ledelse av Kystverket.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...