
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 16. september, 2005
Skrevet av: Mette Martinsen
Nyheter
De norske selskapene er to av fem på den eksklusive listen over selskaper som skal forhandle videre med russerne om utviklingen av Shtokman-feltet i den russiske delen av Barentshavet.
På pressekonferansen i Moskva presentere Gazprom sine planer om å innlede forhandlinger med de fem selskapene. Intensjonen er å kutte antallet ned til to eller tre i løpet av et halvt års tid.
Norsk optimisme
Både Statoil og Hydro skriver på sine respektive hjemmesider at de har som mål å være en av de utvalgte partnerne i utviklingsprosjektet. Statoil ønsker å være involvert i hele verdikjeden. Peter Mellbye, konserndirektør for internasjonal undersøkelse og produksjon, gir uttrykk for at det å utvikle Shtokman-feltet vil bli en spennende utfordring både teknologisk og kommersielt.
Også Hydro har tro på fortsatt deltagelse på Shtokman. Bengt Lie Hansen har tro på at Hydros teknologiske offshorekompetanse og evne til å lede store prosjekter vil stå sentralt i arbeidet for en vellykket Shtokman-utbygging.
Russiske spekulasjoner
I den senere tid har russiske medier spekulert på hvilke fem utenlandske oljeselskaper som vile stå på denne kortlisten. Analytikere har lenge tippet at begge de norske selskapene ville bli å finne på listen, sammen med de tre store amerikanske ExxonMobil, Chevron og ConocoPhilips.
LNG-teknologi, penger og tilgang til markeder vil være kriteriene, sa Stephen O`Sullivan fra russiske United Financial Group til St. Petersburg Times denne uken. Nordmennene har igangværende LNG-prosjekter, mens amerikanerne har pengene og markedstilgangen, sa O`Sullivan.
Analytikerne var ikke langt unna full pott. Men ExxonMobil måtte se seg slått på målstreken av franske Total. Det måtte også de to japanske interessentene Sumitomo og Mitsui, sammen med nederlandske Royal Dutch Shell.
Russerne har intensjoner om å kutte antallet samarbeidspartnere ned til to eller tre i løpet av seks måneder. Men russerne er ikke kjent for å ri den dagen de sadler, og et halvt år kan fort bli både ett og to år.
Prosjektet er estimert til 10 milliarder amerikanske dollar.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...