
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 3. februar, 2009
Skrevet av: Tone Foss Aspevoll
Nyheter
Kystverket kritiserer ENI for ikke å ha en tydelig plan for hvordan de skal løse oljevernutfordringer i Barentshavet. Søknaden om å utvinne det første oljefeltet i Barentshavet er ventet snart.
«Det er (…) viktig at organiseringen av den kystnære oljevernberedskapen og strandberedskapen konkretiseres nærmere», skriver Kystverket i sin høringsuttalelse til ENIs konsekvensutredning av en mulig Goliat-utbygging.
Kystverket kritiserer at det italienskeide oljeselskapet ENI ikke skisserer fullt ut hvordan gapet mellom dagens situasjon og det identifiserte behovet skal fylles.
Krever utredningen i retur
– Bellona har tidligere pekt på at ENI ikke kan vise til noen god plan, bare gode intensjoner for hvordan en kystnær oljevernaksjon kan foregå. Nå er vi veldig glade for at vi støtte fra statlig hold i vårt syn, sier Elisabeth Sæther, fagrådgiver i Bellona.
Hun understreker at hvis Fiskeri- og Kystdepartementet mener alvor og ønsker å følge Kystverkets merknader, så må konsekvensutredningen sendes tilbake til ENI.
Kystverkets og Bellonas bekymringer deles også av Nordkapp og Porsanger Havn, som forvalter Nordkapp og Porsanger kommunes havnedistrikt.
Sårbart område
SV har lenge vært sterk motstander av den kontroversielle utbyggingen av Goliat-feltet, blant annet fordi den er meget kystnær og ligger i et område som i Forvaltningsplanen for Barentshavet er definert som meget sårbart.
– Det er oppsiktsvekkende at ENI ennå ikke har kommet opp med en skikkelig beskrivelse av hvordan en kystnær oljevernaksjon kan gjennomføres, sier Sæther.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...