
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 10. oktober, 1997
Skrevet av: Tor Bjarne Christensen
Nyheter
– Til tross for detaljerte og omfattende kvalitets-prosedyrer som skal sikre korrekt merking av våre produkter rundt i hele verden, har ikke Rhoca-Gil vært korrekt merket i Norge i perioden 1993 til juli 1997. Dette er utelukkende Rhône-Poulenc sitt ansvar og kan ikke lastes vår distributør Paus & Paus, sier område-direktør Fridtjof Widerberg i Rhône-Poulenc i en pressemelding i dag (fredag 10. oktober).
Selskapet, som er leverandør av et stort antall kjemikalier, kjenner ikke til andre land hvor kvalitetsprosedyrene vedrørende Rhoca-Gil ikke er oppfylt. Inntil for et halvt år siden bar tetningsmidlet navnet Siprogel.
– Det er bra at Rhône-Poulenc innrømmer at de har svindlet sine kunder ved å unnlate å opplyse om at tetningsmidlet er giftig, sier Bellona-talsmann Bård Bergfald, som regner med at dette er det siste vi ser av Rhône-Poulenc i Norge. – Hvis de ikke klarer å håndtere kjemi på en mer forsvarlig måte, har de ingenting å gjøre på det norske markedet, fastslår Bergfald.
Rhône-Poulenc tar imidlertid ikke skylden alene. – Vi er gjort kjent med at Rhoca-Gil er blitt brukt på en måte som ikke er i tråd med gjeldende sikkerhetsforskrifter og våre anbefalinger, og vil understreke at denne bruken ikke er godkjent hverken av Rhône-Poulenc eller Paus & Paus. Ved korrekt bruk vil samtlige giftige komponenter i Rhoca-Gil inngå i en kjemisk binding som ikke er helseskadelig, påpeker Widerberg.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...