Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 18. januar, 2001
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Nullutslippskjøretøy (batteribiler og hydrogenbiler) er ny teknologi som fremdeles produseres i små serier. Blant annet av denne grunn blir prisene høye. Teknologien må derfor ha fødselshjelp inntil markedet er etablert og produksjonskostnadene synker.
Under budsjettforliket i høst ble det bestemt at nullutslippskjøretøy skal fritas for merverdiavgift fra og med sommeren 2001. Dette betyr at elbilene nå kan konkurrere med bensinbiler av samme størrelse dersom man regner inn drivstoffkostnader. Dette vil gjøre at det ikke lenger er et økonomisk tap å kjøpe en forurensningsfri bil. I tillegg får man gratis parkering på offentlige plasser, gratis bomringer, billig forsikring og slipper årsavgiften.
Elbilene som selges i Norge i dag, har en rekkevidde på omtrent 7 mil (en dyktig sjåfør kan få den til å gå et par mil lenger). Dette betyr at dette vil være en anvendelig bil for svært mange: Dersom man har kortere vei enn 7 mil til arbeid / kollektivknutepunkt, vil man kunne bruke bilen til arbeid / knutepunkt, fullade den i løpet av dagen, kjøre hjem igjen og innom butikken på veien, halvlade den under middagen, bruke den til noen mils transport på kvelden, for så og fullade den under natten.
Dersom du har behov for lenger rekkevidde finnes det alternativer fra utlandet. I USA finnes det elbiler med betydlig lengre rekkevidde (Se link under for tekniske data og priser. Enkelte finnes på det europeiske markedet). Hydrogenbilene vil ikke ha rekkeviddebegrensning, fordi de tankes som bensinbiler.
Rekkevidden til elbilene som er vanlige i Norge i dag, vil tilfredsstille de aller fleste bilbrukere på de fleste dagene i året. Dersom du kartlegger ditt eget reisemønster, vil du antagelig overraskes over hvor stor del en batteribil vil kunne dekke. Særlig dersom du passerer en bomring til og fra arbeid, bør du regne over om ikke nullutslippsbilen vil være den mest økonomiske bilen å eie.
Fordeler ved kjøp av nullutslippsbil (elbil)
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...