![](https://network.bellona.org/content/uploads/sites/2/2024/07/ea916b65-f047-4eda-a736-540424864f06.jpg)
Vårt program på Arendalsuka
Bellona bidrar på 50 arrangementer under Arendalsuka som går av stabelen 12. til 16. august. Temaene strekker seg fra atomkraft, karbonfangst og -lag...
Nyheter
Publiseringsdato: 25. januar, 2001
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Det er nå 11 år siden det ble satt krav til katalysator på bensinbiler. Dette tiltaket førte til lavere utslipp av en rekke stoffer. Etterhvert som bilparken fornyes, fases pre-katalysatorbilene ut. Imidlertid kan gamle biler komme til landet som bruktbilimport.
Polen har lenge hatt et forbud mot import av biler eldre enn ti år. Nå ligger det et forslag fra finansdepartementet på bordet om å gå lenger. Til nå har det vært en flat avgift i forhold til alder for importerte biler. Dette vil man endre til en avgift som øker med bilens alder. På den måten blir det mindre atraktivt å føre gamle forurensende biler til landet.
I Norge er reglene omvendte. Her reduseres avgiften i takt med bilens alder. I Norge er omtrent 10 til 15 prosent av førstegangsregistreringene, registrering av importerte bruktbiler. Tar man hensyn til produksjonsutslippene fra bilfabrikkene, er det ikke gitt at det polske systemet er optimalt.
Bellona bidrar på 50 arrangementer under Arendalsuka som går av stabelen 12. til 16. august. Temaene strekker seg fra atomkraft, karbonfangst og -lag...
Tang og tare har en lang historie som gjødsel i Norge. Bønder og småbrukere langs kysten pleide å hente store mengder tang i fjæra. Nå vil Mattilsyne...
Bellonas atomeksperter frykter at Russland vurderer å restarte en av atomreaktorene ved atomkraftverket Zaporizhzhia. Det vil føre til en eskalering ...
Kræsjkkurs om atomkraft. Rammeverk for CCS i Norge. Grønn gruvedrift. Virkemidler som virker for grønn industri. Rapport om bærekraftige batterier. I...