
Kobber kan hindre begroing på nøter
– Nøtene er en betydelig del av oppdrettsanleggene. De holder fisken innenfor merdene samtidig som de sikrer god vannstrømning. Men en opphoping av m...
Nyheter
Publiseringsdato: 25. januar, 2001
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Det er nå 11 år siden det ble satt krav til katalysator på bensinbiler. Dette tiltaket førte til lavere utslipp av en rekke stoffer. Etterhvert som bilparken fornyes, fases pre-katalysatorbilene ut. Imidlertid kan gamle biler komme til landet som bruktbilimport.
Polen har lenge hatt et forbud mot import av biler eldre enn ti år. Nå ligger det et forslag fra finansdepartementet på bordet om å gå lenger. Til nå har det vært en flat avgift i forhold til alder for importerte biler. Dette vil man endre til en avgift som øker med bilens alder. På den måten blir det mindre atraktivt å føre gamle forurensende biler til landet.
I Norge er reglene omvendte. Her reduseres avgiften i takt med bilens alder. I Norge er omtrent 10 til 15 prosent av førstegangsregistreringene, registrering av importerte bruktbiler. Tar man hensyn til produksjonsutslippene fra bilfabrikkene, er det ikke gitt at det polske systemet er optimalt.
– Nøtene er en betydelig del av oppdrettsanleggene. De holder fisken innenfor merdene samtidig som de sikrer god vannstrømning. Men en opphoping av m...
Onsdag 19. mars publiserte Verdens meteorologiske organisasjon (WMO) «State of the Global Climate 2024«. – Viser tydelig hvorfor klimapol...
– Dette er det mest spennende og innholdsrike semesteret gjennom hele bachelor løpet mitt. Det har absolutt gitt mersmak og er en bekreftelse på at j...
Dette innlegget av Martin Sveinssønn Melvær, teamleder i Miljøstiftelsen Bellona og representant i EU-ekspertgruppen tilknyttet EIP Raw Materials, bl...