En mer bærekraftig mineralnæring
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Nyheter
Publiseringsdato: 25. januar, 2001
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Det er nå 11 år siden det ble satt krav til katalysator på bensinbiler. Dette tiltaket førte til lavere utslipp av en rekke stoffer. Etterhvert som bilparken fornyes, fases pre-katalysatorbilene ut. Imidlertid kan gamle biler komme til landet som bruktbilimport.
Polen har lenge hatt et forbud mot import av biler eldre enn ti år. Nå ligger det et forslag fra finansdepartementet på bordet om å gå lenger. Til nå har det vært en flat avgift i forhold til alder for importerte biler. Dette vil man endre til en avgift som øker med bilens alder. På den måten blir det mindre atraktivt å føre gamle forurensende biler til landet.
I Norge er reglene omvendte. Her reduseres avgiften i takt med bilens alder. I Norge er omtrent 10 til 15 prosent av førstegangsregistreringene, registrering av importerte bruktbiler. Tar man hensyn til produksjonsutslippene fra bilfabrikkene, er det ikke gitt at det polske systemet er optimalt.
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...
Styret i Miljøstiftelsen Bellona har ansatt Nina Hjellegjerde som ny daglig leder. Hjellegjerde har lang erfaring fra ledelse i internasjonale organi...
– Store utslipp kan kuttes over de neste ti årene hvis offensiv politikk kommer på plass tidsnok. Nå trengs et brudd med den lange tradisjonen norske...