Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 30. april, 2003
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Bilavgiftene:
Bellona og NAF samarbeidet i år 2000 om å fremme et forslag om en endring av engangsavgiften kunne gi en mer miljøvennlig bilpark. Bellonas utgangspunkt var at siden engangsavgiften nå en gang er der og er høy, kunne den like godt legges etter miljøkriterier som de mer nøytrale variablene vekt, slagvolum og effekt. Staten ville få like mye penger, med en miljøgevinst på kjøpet.
Stortinget vedtok forslaget men utvidet til at sikkerhet også skulle være et kriterium. Finansdepartementet utvidet mandatet til at man også skulle vurderer andre bilavgifter. I dag legger arbeidsgruppen frem sin innstilling. Det er ikke de store endringene som foreslås. De viktigste konklusjonene er:
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...