
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 22. september, 2006
Skrevet av: Anne Karin Sæther
Nyheter
– Uten Bellona hadde ikke elbiler vært det fenomen det er i dag i Norge. Det er mange som har vært positive til elbil, men ingen har vært så handlekraftige som Bellona, sier daglig leder i ElBil Norge, Hans Håvard Kvisle.
– Bellona fortjener en påskjønnelse for dette, og ettersom Bellona i tillegg fyller 20 år i år ville vi gjerne gi bort en bil, legger han til.
Ingen forurensning
Kvisle overrakte den knall orange lille bilen til Bellona-leder Frederic Hauge utenfor ElBil Norges fabrikk på Økern i Oslo. Hauge kvitterte slik:
– Vi er mange i Bellona og har et stort bilbehov, spesielt i byen, så dette setter vi pris på. Og det er fantastisk fint å kunne benytte virkemidlene vi har jobbet så mye for. Med en elbil har vi jo gratis bomring, gratis parkering og mulighet til å kjøre i kollektivfeltet. Elbilen er dessuten fortsatt det eneste alternativet, ved siden av hydrogenbiler med brenselsceller, som ikke forurenser.
Et langt samarbeid
Bellona tok i bruk Norges første elbil – en ombygd Fiat Panda – allerede i 1989. Den lille bedriften ElBil Norge startet med salg og service av elbilen Kewet i 1992 og har overlevd siden. For tida er ElBil Norge den eneste elbilprodusenten i Norge.
Ettersom Bellona og ElBil Norge har hatt mange av de samme målene for miljøvennlige biler har kontakten vært god og langvarig.
– Vi ønsker også å samarbeide med Bellona om ytterligere forbedringer av Buddy. Bilen Bellona får nå kommer til å være et pilotprosjekt teknologisk sett, fordi vi hele tiden kommer til å oppdatere bilen med den nyeste teknologien. Snart kommer for eksempel bedre batterier, forteller Kvisle.
En ekstra unge
De fleste elbiler er tosetere, men Buddy har tre seter. Dette er et stort skritt videre, mener ElBil Norge, som har tenkt spesielt på behovet til barnefamilier.
– Ja, alle familier som trenger to biler kan la den ene være en elbil, skyter nestleder i Bellona, Marius Holm, inn.
Buddy-ens kjørelengde er mellom 40 og 80 km, avhengig av årstid og sjåførens høyrefot. Prisen for kjøretøyet er lavere enn for en liten småbil og driftskostnadene mye mindre. Med elbil slipper du også årsavgift og merverdiavgift.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...