Nyheter

Bellona stiller med rekordbil i elbil-rally

Publiseringsdato: 17. april, 2009

Skrevet av: Ola Innset

Elbilen Tesla Roadster vant elbil-rallyet i Monaco, og satte ny verdensrekord i kjøring uten lading. Når Frederic Hauge stiller i det norske løpet Viking Rally i mai, vil han bruke nettopp en Tesla.

For tredje året på rad ble det i begynnelsen av måneden arrangert miljøbil-rally i Monte Carlo i forbindelse med miljøbil-utstillingen EVER, Ecological Vehicles Renewable Energy.

Verdensrekord

En bil av typen Tesla Roadster vant løpet, og satt til og med verdensrekord i lengste kjøring med elbil uten lading – hele 390 kilometer.

Bellona-leder Frederic Hauge har gått til innkjøp av en slik modell, og en av Bellonas ansatte var med å kjøre en av etappene.

11.-13. mai skal Bellona delta med en Tesla Roadster i EVS Viking Rally for miljøbiler fra Oslo til Stavanger.

Seierssikker

– Det skal bli en glede å knuse konkurrentene med vår Tesla Roadster, sier en seierssikker Frederic Hauge.

Hauge skal være sjåfør for bilen som kan gjøre 0-100 km/t på imponerende fire sekunder. Les mer om Tesla Roadster her.

Fullverdige alternativer

Viking Rally arrangeres i forbindelse med The International Electric Vehicle Symposium and Exhibition for å vise at elbiler, plugin-hybrider og hydrogenbiler er fullverdige alternativer til konvensjonelle bensinbiler.

I løpet av løypa som går mellom Oslo og Stavanger vil bilene testes for både kjørbarhet, akselerasjon, drivstofforbruk, akselerasjon og andre viktige egenskaper. Blant deltakerne finner vi H.K.H. Kronprins Haakon som skal kjøre i tospann med rally-proffen Henning Solberg.

Lanserer ny modell

I tillegg til sportsbilen Roadster har Tesla-konsernet nylig også lansert en familiebil. S-modellen har tatt resten av bilverdenen på senga, og er en sju-seters sedan som kan kjøre hele 500 kilometer.

Bilen kommer på markedet i 2012, og i følge importøren vil den ikke koste mer enn cirka 360.000 kroner.

Se bilder av S-modellen her.

Utfordrer bilindustrien

– Tesla har virkelig utfordret bilindustrien, og det er vi utrolig glade for, sier Hauge.

Han har jobbet med elbiler i lang tid, og ser endelig et ”lys i enden av tunellen”.

– Bellona kjøpte Norges første elbil sammen med a-ha i 1989, og nå, 20 år senere blir elbilen endelig et fullgodt alternativ til bensinbilen, sier han.

Last ned pressemelding fra Viking Rally og Rallyguide med mer info i boksen til høyre på siden.