–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 6. mars, 2013
Skrevet av: Maya Boutroue Vedeld
Nyheter
– Regjeringen sier at nye personbiler må ned til et gjennomsnittlig utslipp på 85 gram per kilometer innen 2020 for at vi skal kunne nå togradersmålet vi har satt oss. Med elbiler kan utslippet bli 0 gram og bilene kan endelig brukes både i byen og på hyttetur! Det er rett og slett en revolusjon, slår Hauge fast.
Elbil til hverdag og fjells
Argumentene for å kjøre elbil er mange og stadig flere ser dem. Det største motargumentet har lenge vært langturene. «Jeg skal på hytta og da kommer jeg ikke fram med en elbil,» har mange nordmenn uttalt.
– Det eneste var at vi måtte krangle litt med en ferge-billettør, forteller Hauge om turen fra Bergen til Geilo; – Han trodde nemlig først ikke på at det var en elbil og elbiler går jo gratis på ferger.
Lenge har elbilen blitt sett på som en ikke-fullverdig bil, et litt rart utseende kjøretøy til bruk i byen. Nå er teknologien kommet så langt at nye elbiler og fossilbiler både har lik fasong, samme sikkerhetsnivå og nå også like bruksområder.
-Med rekkevidde opp mot 480 kilometer og en satsing på ladeinfrastruktur kan du komme deg på hytta utslippsfritt, sier Hauge.
– Endelig er elbilen på et nivå som gjør at folk kan bruke den som bil nummer én, i stedet for bil nummer to, sier elbilsjåfør Hauge. Bellona-lederen legger også vekt på at ved hjelp av tilstrekkelig infrastruktur, som hurtigladere, vil man kunne kjøre fra Bergen, lade en halvtime mens man tar seg en pølse og deretter kjøre hele veien til Oslo. Bilen er dermed endelig laget for norske forhold, som jo gjerne innbefatter kupert landskap og temperatursvingninger.
Historisk
En revolusjon tar gjerne tid og krever omvending av mange skeptikere. I 1989 kjøpte Bellona Norges aller første elbil. Sammen med popidolene i A-ha kjørte Bellona-grunnlegger Frederic Hauge gjennom bomringen uten å betale, 17 ganger. I dag, 24 år senere, kjører norske elbilister gratis gjennom bomringen og har for øvrig flere fordeler enn i noe annet land.
– Dette er en stor dag for miljø og klima. Nå kan familien kjøre elektrisk til fjells. Vi må huske på at historien er full av eksempler på ny teknologi som har endret verden totalt, og nå tror jeg bilindustrien svetter, sier Hauge.
Her til lands har man gradvis forstått at fordeler ved å kjøpe elbil kjapt blir til fordeler for miljøet:
Det ruller i dag rundt 11 000 elbiler på norske veier. Frederic Hauge har kjørt en Tesla Model S Performance med elektrisk motorstørrelse på 85 kWt. Maksimal rekkevidde for denne modellen er 480 kilometer.
Photo: Bellona
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...