Sjøsprøyt fra Offshore Norge
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
Nyheter
Publiseringsdato: 1. april, 2014
Skrevet av: Andreas Kokkvoll Tveit
Nyheter
– I Bellona har vi jobbet for dette siden vi importerte Norges første elbil i 1988. Nå kan vi endelig feire at det begynner å monne. Norge er i ferd med å skrive klimapolitisk historie med vårt bidrag til elbilens gjennombrudd. Politikerne må ikke feige ut og svekke elbilfordelene, men holde tunga rett i munnen og fortsette på elbilsporet, sier Hauge.
Tesla model S sine tall gjør at den har solgt over dobbelt så mange som den nummer to på lista, Volkswagen Golf. Nummer fem på lista er den elbilen Nissan LEAF (425 biler) og nummer ti er den elektriske BMW i3 (336 biler). Elbilsalget utgjorde dermed historiske 20,3 % av det totale bilsalget i Norge i mars.
– Jeg har aldri kost meg med en bilstatistikk tidligere, men denne skal jeg lese som godnatthistorie for barna mine, sier en jublende Frederic Hauge.
Dette er den beste nybilstatistikken noen sinne. Takket være at Tesla model S nå har slått alle tidligere salgsrekorder for en enkelt måned, har vi nå det laveste utslippet noen sinne. Statistikken viser også at dersom elbilandelen ikke hadde vært sterkt økende, hadde vi ikke vært i rute til å nå klimaforlikets delmål om 85 g/km i 2020. Diesel- og bensinbilenes utslipp går kun ned med henholdsvis 2 og 3 g/km.
– Dette viser at det er teknologiskiftet som Tesla har stått for tar oss til klimamålene. Nå er det viktig at regjeringen holder tunga rett i munnen og fortsetter med elbilsporet, sier Frederic Hauge.
I regjeringserklæringen lover regjeringen å videreføre avgiftsfordelene for elbiler til 2017. I samarbeidsavtalen med Venstre og Krf står det at klimaforliket skal forsterkes. Samtidig mangler vi 8 millioner tonn i utslippskutt for å nå klimaforliket.
– Vi ligger ekstremt dårlig an med tanke på å nå målet i klimaforliket. Dersom vi skal forsterke klimaforliket, slik regjeringen lover, så er det viktig ikke å feige ut og lette på elbilinsentivene, men å fortsette med dagens virkemiddelpakke. Nå begynner virkemidlene å gi resultater. Da må vi la dem fortsette å virke – det er hele poenget med virkemidler, sier Hauge.
Tidligere denne uken kom FNs klimapanel med sin siste rapport. Det var meget dyster lesning om konsekvensene av den globale oppvarmingen vi ser.
– Den var en tøff påminnelse om hvor vi er på vei dersom vi ikke gjør noe med utfordringene. Dagens salgstall for elbiler viser at det er håp om å snu utviklingen, sier Bellona-lederen.
– Klima- og miljøminister Tine Sundtoft sa tidligere i dag at elbilsalgets utvikling er en villet politikk. Det er nå vi får testet hvor sterk vilje hun har.
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
– Biomasse må behandles som den knappe naturressursen den er. Uten tydelig styring risikerer vi å undergrave både klima- og naturmål, sier seniorrådg...
– Oljebransjen har historisk produsert sin egen strøm, og det kan den fint fortsette med. Men utslippene må kuttes, og Melkøya-løsningen må styrkes b...
I går overleverte styringsgruppen for samfunnsoppdraget for bærekraftig fôr 20 tiltak som fiskeriminister Marianne Sivertsen Næss og landbruksministe...