En mer bærekraftig mineralnæring
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Nyheter
Publiseringsdato: 11. august, 2000
Skrevet av: Bjørnar Kruse
Nyheter
Freightliner USAs største produsent av store lastebiler har nylig lansert en lastebil der strømmen ombord blir generert av brenselceller. Demonstrasjonslastebilen er en klasse 8 Freightliner Century Class S/T. «Ved å bruke brenselceller til å skaffe strøm til trekkvogna reduseres tomgangskjøringen, noe som gir redusert drivstofforbruk, utslipp av forurensning og støy » heter det i en pressemelding fra Frightliner som tror teknologien har et stort potensiale. I dag lar sjåførene motoren gå på tomgang for å få strøm til tv, mikrobølgeovn, stereo, kjøleskap, pc, kaffetrakter og airconditioner mm. USAs Dept of Energy har anslått drivstoff -og vedlikeholdskostnadene ved tomgangskjøringen for en slik lastebil til 16 000 kroner i året. I tillegg produserer tomgangskjøringen forurensning og støy såvel utvendig som innvendig i kabinen.
Brenselceellesystemet er utviklet av Freightliner og XCELLSIS (DaimlerChrysler/Ford/Ballard) og består av to Ballard brenselcelestakker av PEM typen. Brenselcellene produserer tilsammen 1,4 kW elektrisitet i 120V/12V AC/DC. Brenselcellesystemet kan sammen med batteriet levere strøm opp til trekkvognes maksimale grense. Systemet gjør at sjåføren kan slå av motoren og bruke alt utstyret ombord inklusive airconditioner uten å tappe batteriet på lastebilen.
Hydrogenet er lagret flytende i en 200 liters tank. Freightliner arbeider med å kommersialisere et slikt system i løpet av 3-5 år og mener dette vil øke livskvaliteten for lastebilsjåførene, bedre produktiviteten til lastebilselskapene og redusere utslippene.
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...
Styret i Miljøstiftelsen Bellona har ansatt Nina Hjellegjerde som ny daglig leder. Hjellegjerde har lang erfaring fra ledelse i internasjonale organi...
– Store utslipp kan kuttes over de neste ti årene hvis offensiv politikk kommer på plass tidsnok. Nå trengs et brudd med den lange tradisjonen norske...