
–Norge kan gjøre mer
– Det er godt mulig å gjøre mer nasjonalt enn regjeringen foreslår i Klimameldingen. Det som må til er en kraftfull satsing på karbonfangst og -lagri...
Nyheter
Publiseringsdato: 11. august, 2000
Skrevet av: Bjørnar Kruse
Nyheter
Freightliner USAs største produsent av store lastebiler har nylig lansert en lastebil der strømmen ombord blir generert av brenselceller. Demonstrasjonslastebilen er en klasse 8 Freightliner Century Class S/T. «Ved å bruke brenselceller til å skaffe strøm til trekkvogna reduseres tomgangskjøringen, noe som gir redusert drivstofforbruk, utslipp av forurensning og støy » heter det i en pressemelding fra Frightliner som tror teknologien har et stort potensiale. I dag lar sjåførene motoren gå på tomgang for å få strøm til tv, mikrobølgeovn, stereo, kjøleskap, pc, kaffetrakter og airconditioner mm. USAs Dept of Energy har anslått drivstoff -og vedlikeholdskostnadene ved tomgangskjøringen for en slik lastebil til 16 000 kroner i året. I tillegg produserer tomgangskjøringen forurensning og støy såvel utvendig som innvendig i kabinen.
Brenselceellesystemet er utviklet av Freightliner og XCELLSIS (DaimlerChrysler/Ford/Ballard) og består av to Ballard brenselcelestakker av PEM typen. Brenselcellene produserer tilsammen 1,4 kW elektrisitet i 120V/12V AC/DC. Brenselcellesystemet kan sammen med batteriet levere strøm opp til trekkvognes maksimale grense. Systemet gjør at sjåføren kan slå av motoren og bruke alt utstyret ombord inklusive airconditioner uten å tappe batteriet på lastebilen.
Hydrogenet er lagret flytende i en 200 liters tank. Freightliner arbeider med å kommersialisere et slikt system i løpet av 3-5 år og mener dette vil øke livskvaliteten for lastebilsjåførene, bedre produktiviteten til lastebilselskapene og redusere utslippene.
– Det er godt mulig å gjøre mer nasjonalt enn regjeringen foreslår i Klimameldingen. Det som må til er en kraftfull satsing på karbonfangst og -lagri...
– Mest sannsynlig blir det nå enten kraftskvis i Finnmark eller ingen utslippskutt på Melkøya, sier Olav Øye, seniorrådgiver for klima og industri i ...
Denne kronikken av Bellonas Jessica Hough, rådgiver marinbiologi og Alexander Ugland, prosjektleder bioøkonomi, ble først publisert i Akershus Amstid...
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...