
Politianmelder Institutt for energiteknikk for brudd på atomenergiloven
– Vi frykter at instituttet i Halden ikke har fulgt loven – og det går på atomsikkerheten løs. Da er det vårt ansvar å si ifra. Vi håper at en grundi...
Nyheter
Publiseringsdato: 11. august, 2000
Skrevet av: Bjørnar Kruse
Nyheter
Freightliner USAs største produsent av store lastebiler har nylig lansert en lastebil der strømmen ombord blir generert av brenselceller. Demonstrasjonslastebilen er en klasse 8 Freightliner Century Class S/T. «Ved å bruke brenselceller til å skaffe strøm til trekkvogna reduseres tomgangskjøringen, noe som gir redusert drivstofforbruk, utslipp av forurensning og støy » heter det i en pressemelding fra Frightliner som tror teknologien har et stort potensiale. I dag lar sjåførene motoren gå på tomgang for å få strøm til tv, mikrobølgeovn, stereo, kjøleskap, pc, kaffetrakter og airconditioner mm. USAs Dept of Energy har anslått drivstoff -og vedlikeholdskostnadene ved tomgangskjøringen for en slik lastebil til 16 000 kroner i året. I tillegg produserer tomgangskjøringen forurensning og støy såvel utvendig som innvendig i kabinen.
Brenselceellesystemet er utviklet av Freightliner og XCELLSIS (DaimlerChrysler/Ford/Ballard) og består av to Ballard brenselcelestakker av PEM typen. Brenselcellene produserer tilsammen 1,4 kW elektrisitet i 120V/12V AC/DC. Brenselcellesystemet kan sammen med batteriet levere strøm opp til trekkvognes maksimale grense. Systemet gjør at sjåføren kan slå av motoren og bruke alt utstyret ombord inklusive airconditioner uten å tappe batteriet på lastebilen.
Hydrogenet er lagret flytende i en 200 liters tank. Freightliner arbeider med å kommersialisere et slikt system i løpet av 3-5 år og mener dette vil øke livskvaliteten for lastebilsjåførene, bedre produktiviteten til lastebilselskapene og redusere utslippene.
– Vi frykter at instituttet i Halden ikke har fulgt loven – og det går på atomsikkerheten løs. Da er det vårt ansvar å si ifra. Vi håper at en grundi...
Stortinget har nå en historisk mulighet til å realisere CCS på Melkøya. Bellona frykter likevel det bare blir et “nei til elektrifisering”, og at kli...
Bellona håper forskerne som forgjeves har varslet om Europas største naturkrise rett utenfor Nord-Norges kyst vil bli lyttet til. I nord har 80 milli...
– Støre viser lederskap for å få igjennom de tre EU-direktivene – noe annet vil være knefall for desinformasjon og skadelig for vårt forhold til EU. ...