Bellona inviterer oljebransjen til debatt
I dag starter ONS, på folkemunne oljemessen, i Stavanger. – Vi har vært på ONS og snakket om karbonfangts og -lagring (CCS) i 30 år. Nå må teknolo...
Nyheter
Publiseringsdato: 25. juli, 2002
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Hydrogenbiler benytter hydrogen som energibærer. Hydrogenet reagerer med oksygen i en brenselcelle noe som gir høy utnyttelse av energien samtidig som det eneste avfallsproduktet er rent vann. Bilene vil ha samme komfort og kjøreegenskaper som dagens biler, men drivstoff må fylles oftere frem til mer kompakt lagring er utviklet (Hondaen går nå 35 mil mellom hver fylling).
Både Toyota og Honda har sagt at de vil starte et begrenset salg i år 2003. For kort tid siden gikk imidlertid Toyota ut og sa at de vil starte allerede i år. Bellona har fått prøvekjøre denne bilen og var svært fornøyd med at den store bilen suste av gårde i 150 km/t.
Honda vil ikke være dårligere og sier nå at de også vil starte et begrenset salg i år. De tar imidlertid forbehold om at det ikke er sikkert at de klarer det. Selv om de trolig må se seg slått på målstreken, kan de skryte av å sende ut flere biler enn Toyota. Mens Toyota vil lage 20 biler, sier Honda at de vil sende 30 biler ut på markedet. Ikke noe stort antall, men en viktig start.
Desverre vil ikke noen av bilene komme til Norge ennå. Honda vil lease ut bilene i California og Tokyo i første omgang. Utviklingen går imidlertid raskt og Bellona har allerede skaffet seg to hydrogenbiler som vi regner med å ha i drift om kort tid.
I dag starter ONS, på folkemunne oljemessen, i Stavanger. – Vi har vært på ONS og snakket om karbonfangts og -lagring (CCS) i 30 år. Nå må teknolo...
Bellona organiserte og deltok på rekordmange arenaer under årets Arendalsuka; vi arrangerte kræsjkurs, holdt innlegg, deltok i panelsamtaler, hadde ...
To år etter at han la ned hjørnesteinen for produksjonsanlegget, innviet statsminister Jonas Gahr Støre Morrow Batteries, Europas første gigawatt-ska...
–Vi skal kutte utslipp med 55 posent innen 2030. For å få til det må kompetansen i energimyndighetene bygges opp. Sol er billigere enn vind, og flyte...