–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 25. juli, 2002
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Hydrogenbiler benytter hydrogen som energibærer. Hydrogenet reagerer med oksygen i en brenselcelle noe som gir høy utnyttelse av energien samtidig som det eneste avfallsproduktet er rent vann. Bilene vil ha samme komfort og kjøreegenskaper som dagens biler, men drivstoff må fylles oftere frem til mer kompakt lagring er utviklet (Hondaen går nå 35 mil mellom hver fylling).
Både Toyota og Honda har sagt at de vil starte et begrenset salg i år 2003. For kort tid siden gikk imidlertid Toyota ut og sa at de vil starte allerede i år. Bellona har fått prøvekjøre denne bilen og var svært fornøyd med at den store bilen suste av gårde i 150 km/t.
Honda vil ikke være dårligere og sier nå at de også vil starte et begrenset salg i år. De tar imidlertid forbehold om at det ikke er sikkert at de klarer det. Selv om de trolig må se seg slått på målstreken, kan de skryte av å sende ut flere biler enn Toyota. Mens Toyota vil lage 20 biler, sier Honda at de vil sende 30 biler ut på markedet. Ikke noe stort antall, men en viktig start.
Desverre vil ikke noen av bilene komme til Norge ennå. Honda vil lease ut bilene i California og Tokyo i første omgang. Utviklingen går imidlertid raskt og Bellona har allerede skaffet seg to hydrogenbiler som vi regner med å ha i drift om kort tid.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...