Honda med billigere brenselceller

Brenselcellestacken som nå er utviklet er ikke bare billigere, men har også en brenselseffekt som er 10% høyere en dagens brenselceller, i tillegg til at den er lettere. Tidligere har Honda gått ut og sagt at den nye brenselcelleteknologien også skal kunne brukes i temperaturer ned mot minus 20 grader.

Gledelig med prisreduksjon
— Selv om vi avventer gledesutbruddene før vi har dokumentasjon på at brenselcellene virker i så lave temperaturer, gleder vi oss uforbeholdent over at brenselceller blir rimeligere, sier fagmedarbeider i Bellona, Sondre Grinna. Grinna synes det er svært positivt at Honda med de nye, rimeligere, brenselcellene tar denne teknologien et skritt nærmere massemarkedet.

Honda er i følge Planet Ark noe tilbakeholdne med opplysninger om hvor mye den nye teknologien vil kutte prisene med, men talsmenn for selskapet sier det er «mye».

Til sammenligning kan en vanlig bensinmotor i dag produsere en kW energi for rundt 50 US dollar, mens en brenselcelle med en kapasitet på en kW koster på markedet i dag 5.000 US dollar. De er den imidlertid bort i mot håndlaget.

Kutter antallet deler
Hondas nye brenselcellestack inneholder en separator av metall som er presset sammen i motsetning til vanlige separatorer av karbon som må festes med skruer. Dette gjør at Hondas nye teknologi halverer andelen deler, noe som gjør både produksjonstiden og kostnadene lavere. I tillegg til at brenselcellene blir rimeligere økes også bilens rekkevidde med 40 km, til 395 km.

Disse nye brenselcellene bruker nyutviklede elektrolytt-membraner laget av petroleumsbaserte materialer i steden for de dyrere og mer kompliserte utgavene Honda tidligere har brukt i sine brenselcellebiler.

Brenselcellestacken Honda bruker, er utviklet i samarbeid med canadiske Ballard Power Systems, som del av en leverandøravtale som varer fram til 2005.

Kilde: Reuters