Utslipp fra skipstrafikk må reguleres

frontpageingressimage_9636e7e0d145ee5fb628a081ff39508c.jpeg Photo: Foto: Erik Martiniussen/ Bellona

Det har tidligere blitt hevdet at klimagassutslippene fra den globale skipstrafikken er svært lave, omlag to prosent av verdens CO2-utslipp. En ny undersøkelse fra verdens skipsfartsorganisasjon IMO, viser imidlertid at skipsfarten står for rundt 4,5 prosent av de globale utslippene. The Guardian melder at det er ventet at utslippene kan øke med over 70 prosent, om det ikke gjennomføres nye tiltak.

– Skipstrafikken er en storforurenser, så her må det gjøres noe. Internasjonalt oppfattes Norge som en viktig skipsfartnasjon. Norske myndigheter har derfor gode muligheter til å være aktive pådrivere for internasjonal regulering av utslippene fra skipstrafikken, sier Konrad Pütz, rådgiver i Miljøstiftelsen Bellona.

Billig drivstoff

I dag er drivstoff som brukes i internasjonal skipstrafikk (hovedsaklig tungolje), fritatt for alle avgifter. Det fører til at det altfor ofte er billigere å fortsette å forurense enn å sette i gang tiltak som vil redusere utslippene.

– Vi kjenner til mange tiltak som kan iverksettes i dag. Redusert fart, alternativt drivstoff, bedre vedlikehold og bruk av tilgjengelig teknologi er grep som vil kunne gi en betydelig utslippsreduksjon, sier Pütz.

Trenger regulering

Pütz peker på behovet for regulering av skipstrafikken. I dag er ikke utslipp fra internasjonal skipstrafikk regulert i noen avtale. Sektoren er ikke inkludert i Kyoto-protokollen og regnes ikke med i nasjonale utslippsregnskap. Dermed kan skipstrafikken slippe ut ubegrensede mengder med CO2, uten kostnader.

– Det er vanskelig for enkeltland å innføre egne klimakrav, ettersom rederier står fritt til å omregistrere skipene sine til andre land som ikke stiller krav. Derfor trenger vi internasjonale avtaler som omfatter flere land, sier Pütz.

bodytextimage_Konrad_aug_07.jpg Photo: (Foto: Anne Karin Sæther/Bellona)

–>

Håvard Lundberg

havard@bellona.no