
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 19. januar, 2009
Skrevet av: Ola Innset
Nyheter
Plug-in hybridbiler skiller seg fra vanlig hybridbiler som Toyoto Prius og Honda Civic ved at de ganske enkelt kan plugges inn. Dagens hybridbiler har ikke mulighet for å lade batteriene ved hjelp av ekstern strøm, de lades kun fra forbrenningsmotoren og ved bremsing. En plug-in hybrid kan derimot lades gjennom stikkontakten, noe som gjør at dieselmotoren stort sett blir nødvendig kun under kjøring over lengre distanser.
Stor tro
– Plug-in hybrider er en teknologi vi har stor tro på for framtiden, sier Bellonas Konrad Pütz. Han fikk i dag en prøvetur med den første plug-in hybriden på det norske markedet, en ombygd 9-seters Iveco Daily. Plug-in hybrid er en spennende teknologi som vil kunne framskynde elektrifiseringen av transportsektoren og gi et godt tilbud i langt flere transportmarkeder enn det rene el-biler vil kunne – på enda noen år.
Bilen har en toppfart på 55 km/t i elektrisk drift, men når dieselmotoren benyttes har den vanlig topphastighet for denne type biler.
Batteriene er av typen lithium ion, og i tillegg til at de kan lades ved hjelp av ekstern strøm, så lades de også opp som i en vanlig hybridbil, mens dieselmotoren benyttes.
Go Green
– Firmaet Micro-Vett i Italia kjøper ferdige biler fra Iveco, Fiat og Piaggio, og så bygger de dem om til å bli både rene el-biler og plug-in hybrider som denne, forteller Asbjørn Slørdahl, som står bak firmaet Go Green.
Go Green importerer Micro Vetts biler til Norge. Slørdahl håper at den nye plug-in hybriden skal bli et populært alternativ for bedrifter og seksjoner i offentlig sektor som driver med distribusjon i sentrumsnære strøk.
Viktig tiltak
– Bellona mener at elektrifisering av transportsektoren er et viktig tiltak for å bekjempe både klimaendringer og lokal luftforurensing, sier Konrad Pütz.
– Elektriske motorer er langt mer energieffektive enn forbrenningsmotorer, forteller han.
Kommer i 2010
– De store bilfirmaene kommer snart med sine første plug-in hybrider, men de satser så langt kun på personbilmarkedet. Go Green leverer løsninger til firmaer med profesjonelle sjåfører, og enn så lenge kommer vi til å være alene om det en stund til, sier Asbjørn Slørdahl.
Både Toyota Prius og Chevrolet Volt har annonsert at deres plug-in hybrider kommer på markedet i 2010.
Photo: (Foto: Ola Innset / Bellona)
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...