Nyheter

Vil presset mot IMO øke?

Publiseringsdato: 1. november, 2000

Skrevet av: Sondre Grinna

Forliset skjer mindre enn ett år etter Erika-forliset. Den gang gikk bølgene høyt i EU, og skyllet langt inn i FNs internasjonale maritime organisasjon (IMO).

Kjemikalietanker sank utenfor Frankrike

I går sank kjemikalietankeren Ievoli Sun utenfor nord-vestkysten av Frankrike. Med seg i dypet tok den 6.000 tonn kjemikalier. I følge Reuter begynte den 11 år gamle tankeren å få problemer allerede mandag. Skipet var under slep når det sank.

Dette kunne blitt et lite omtalt forlis hadde det ikke vært for at oljetankeren Erika gikk ned i samme område 12. desember i fjor. 15.000 tonn olje ble skylt i land på de franske strendene. Forliset gikk ut over turistnæringen, oppdrettere og saltprodusenter, i tillegg til å drepe tusenvis av sjøfugl.

Erika var et dårlig enkeltskrogsskip, og EU truet IMO med å utarbeide egne regler for skip. I dag utformes krav til skip gjennom FN-organisasjonen IMO. Siden skipsfart er en utpreget internasjonal næring, er det viktig med samme regler verden rundt. IMO-kverna maler imidlertid sakte, og fra tid til annen blir enkelte land så utålmodige at de utarbeider egne regler.

I følge Reuter har Frankrikes president Jacques Chirac uttalt at Frankrike vil gjøre sitt beste for å stramme til regelverket for sikkerhet til sjøs. Statsminister Lionel Jospin sier at emnet vil bli tatt opp høyeste nivå på et EU-møte tidlig i desember.

Etter Erikaulykken ble det fart på uarbeidelse av nye regler i IMO. Det blir interessant å se om denne ulykken vil føre til at tempoet opprettholdes, og om man kan komme frem til et fornuftig regelverk uten at IMO sprekker.