Bellona etablerer senter i Lofoten
I dag lanserer Miljøstiftelsen Bellona etableringen av Senter for Marin Restaurering i Kabelvåg, Lofoten. Samtidig signeres samarbeidsavtaler tilknyt...
Nyheter
Publiseringsdato: 14. desember, 2017
Skrevet av: Kjetil Grude Flekkøy
Nyheter
I sommer ble kystruta lagt ut på anbud. Dagens driver, selskapet Hurtigruten AS, har avtale ut 2020, og etter det skal ett eller flere selskap drive den tradisjonsrike livsnerven mellom Bergen og Kirkenes videre. De interesserte tilbyderne, som ønsker å seile kystruta de neste ti årene, må levere sine tilbud innen 3. januar 2018.
LES: Lekse til Solvik-Olsen (nederst)
FAKTA – Kystruta
Credit: Wikimedia commons
1 – Samferdselsdepartementet har stilt for slappe miljøkrav i utlysningen.
25 prosent kutt i CO2-utslippene gjennom alle de ti årene monner ikke, særlig ikke når man vet at ny og mer miljøvennlig teknologi utvikles raskt. Mange har kritisert dem, både organisasjoner og stortingspolitikere:
De mener anbudet må utsettes, strengere miljøkrav må inn – og slik kan tilbyderne konkurrere på like og mer miljøvennlige vilkår. De kan for eksempel kreve bruk av landstrøm, hydrogen eller batterier for å redusere utslippene helt fra starten av anbudsperioden.
2 – EFTAs overvåkningsorgan, ESA, godtar ikke større endringer i et anbud.
Det vil i så fall forsinke prosessen 1-2 år. Da nærmer vi oss nyttår 2020, det er altfor kort tid for nye tilbydere til å skaffe skip som tilfredsstiller de nye kravene. Kystruta kan stoppe opp.
Med andre ord: Anbudet kan ikke utsettes uten å risikere altfor mye.
Credit: Wikimedia commons/Janter
Et statisk krav om 25 prosent kutt i CO2-utslipp gir ingen incentiver til å kutte utslippene etter hvert som ny teknologi og nye energikilder blir tilgjengelig. Kystruten risikerer å bli en miljøsinke i 2025, for ikke å snakke om i 2030.
Og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) risikerer stadig å få høre hvor dårlig jobb han gjorde med kystrutekontrakten. Hvordan kan vi hjelpe ham ut av knipen?
Selv om vi bare tenker norske forhold, blir det ikke lett. Og tiden er knapp. Transportkomiteen skal behandle forslagene fra SV og Ap allerede fredag denne uka, og Stortinget behandler saken 20. desember.
I stedet for å sette anbudet og kystruta på spill, foreslår Bellona følgende:
Det bør lages et tillegg i kontrakten hvor staten premierer reduserte utslipp pr. tonn gjennom anbudsperioden. Da kan utslippene kuttes fortløpende i takt med teknologiutviklingen, og mye mer enn 25 prosent. Kystruteskipene vil bli stadig grønnere.
For å få det til, må Solvik-Olsen gjøre leksa si. Lekseplanen ligger klar nederst.
Det aller viktigste er at departementet går i dialog med ESA for å utforme tillegget slik at det stemmer med deres regelverk. ESA er ikke mot miljøvennlige løsninger, de godtar bare ikke urettferdige konkurransevilkår.
Samtidig handler dette om sikkerhet. Kystruten er svært krevende å operere. Sikkerheten og punktlighet er avgjørende. Derfor kan ikke skipene være forskningslaboratorier for umoden teknologi. De må ha robuste løsninger som virker hele tiden. Kystruten kan ikke sammenliknes med en fergestrekning, som kan ha fartøy i beredskap ved driftsproblemer. Mange åpne havstrekninger skal forseres hver dag, og reserveskip er praktisk umulig. Med vårt forslag tar vi ingen sjanser her.
For øvrig krever staten i anbudet at alle kystrute-skipene skal ha utstyr om bord for å kunne bruke landstrøm. Hensikten er at de skal kunne skru av motorene og dermed unngå store utslipp mens de ligger ved kai. Men staten lover ikke strøm på kaia. Det er ikke akseptabelt at staten slenger ut krav om kontakter om bord som ikke kan brukes. Selvfølgelig må staten sørge for nødvendig strømtilgang. (Det kan bygges slik at både skip, elbiler og andre båter kan lade fra samme ”hub”.)
Når DN nylig skrev at det er for sent å gjøre noe og at Bellona vil vente til 2030 med utslippskutt, tar de gledelig feil. Det må gjøres nå, men det må gjøres smart.
I dag lanserer Miljøstiftelsen Bellona etableringen av Senter for Marin Restaurering i Kabelvåg, Lofoten. Samtidig signeres samarbeidsavtaler tilknyt...
«Nå står de dårlige grønne nyhetene i kø» skriver Magnus Takvam på Altinget, men underspiller at grønn omstilling pågår for fullt utenfor Norge. Spør...
– Hvorfor ikke servere kyllingavskjær til laksen? Det gjøres for eksempel i Chile, som også er store på fiskeoppdrett. Vi trenger nye råvarer til nor...
I anledning Bellonas 30-årsjubileum i Brussel, arrangerer vi vår første Bellona Climate Action Conference. Konferansen starter med key note av Kurt V...