Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 30. april, 2018
Nyheter
Bellonas innspill bygger på visjonen om nullutslipp i skipsfarten innen 2050.
Bruk av elektrisk energi i transportsektoren har vist seg å være en svært effektiv måte å redusere klima- og andre helseskadelige utslipp på.
I tillegg til at det er rikelig mengder med fornybar energi, er den også svært billig her i Norge. Maritim næring har også omfavnet denne energiformen, og vi opplever en eventyrlig vekst i batteri-elektriske fartøy. Ny teknologi på dette området har blitt tatt i bruk, eller vil bli det, i nærmest alle skipssegmenter som operer langs kysten.
Hydrogen produsert med fornybar elektrisk kraft vil utgjøre en viktig del av energimiksen for skipsfarten. Det er avgjørende at infrastrukturen legger til rette for at Norge skal kunne utnytte potensialet i maritim elektrifisering.
Les hele innspillet fra Bellona til Samferdselsdepartementet her.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...