Havbunnsmineraler øker risiko, ikke sikkerhet
Amund Vik argumenterer i Altinget den 28. oktober for at Norge bør åpne for gruvedrift på havbunnen for å redusere avhengigheten av Kina. Det er en f...
Nyheter
Publiseringsdato: 30. juni, 2023
Skrevet av: Signy Fardal
Nyheter
Dette innlegget ble først publisert i Kystverkets nyhetsbrev.
Stadhavet har til alle tider vært en barriere som har vært en krevende og farlig forsinkelse på sjøveien fra nord til sør. Risikoen ved å passere Stadhavet er et sammenfall av urent farvann, sterke strømmer i sjøen og værmønsteret i området. Det er mange eksempler på at tekniske problemer har skapt farlige situasjoner. Konsekvensen kan være tap av menneskeliv, oljesøl og materielle skader i et område med stor miljøverdi og biologisk mangfold.
Ved å kunne passere Stad i smult farvann er det åpenbare fordeler for skip, mannskap, tidsbruk, miljø og klima.
Ved Stad er det et brudd i stort sett sammenhengende hurtigbåtruter langs kysten fra Nord-Norge til Stavanger. Jeg gleder meg til å se en hydrogendrevet rute bli etablert for å knytte regionen bedre sammen.
Skipstunnelen åpner også mulighetene for enklere å frakte fisken på kjøl med en mye bedre forutsigbarhet, i steden for lastebil. Gevinsten blir lavere klimagassutslipp, mindre veislitasje og lavere ulykkesrisiko.
Når det gjelder prisen på tunnelen tror jeg en ting er sikkert; Å utsette tiltaket vil ikke gjøre den billigere.
Få i gang byggingen så vi kan høste av fordelene, økonomisk, for miljø og klima og kystbefolkningen. Vi trenger lys i begge ender av tunnelen!
Amund Vik argumenterer i Altinget den 28. oktober for at Norge bør åpne for gruvedrift på havbunnen for å redusere avhengigheten av Kina. Det er en f...
I går var Bellonas marinbiolog Jessica Hough på NRK Dagsnytt 18 og diskuterte regjeringens statsbudsjettforslag på 18 millioner til nitrogrenrensing ...
– Det hjelper lite å restaurere i en overgjødslet fjord, sier Bellonas marinbiolog Jessica Anne Hough om regjeringens bevilgninger til Oslofjorden i ...
Statsbudsjettet som ble lagt frem i dag, blir omtalt som “ansvarlig” av finansminister Jens Stoltenberg. Fagsjef Christian Eriksen mener det er en fe...