Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 26. januar, 2015
Skrevet av: Ellen Viseth
Nyheter
Bellona har i årevis arbeidet for at norske redere skal slutte med såkalt «beaching», altså å sende skip til uforsvarlig opphugging på strender i Bangladesh, Pakistan og India. Nye tall for 2014 viser at det har vært en framgang. Mens 21 norske skip ble hugget opp på asiatiske strender i 2013, ble bare seks skip håndtert på denne måten i fjor.
I stedet for helsefarlig og miljøskadelig manuell opphugging på strender, velger norske rederier nå verft i Kina, Tyrkia og Danmark.
Likevel sendte fem norske selskaper fortsatt sine skip til strender i Alang i India i 2014:
Norwegian Car Carriers ASA (to skip) |
I.M. Skaugen AS |
Continental Ship Management AS |
Salhus Shipping AS |
Stolt-Nielsens Rederi AS |
Vil at Rederiforbundet skal bli tydeligere
Rederiforbundet har frarådet sine medlemmer å hugge skip i Bangladesh. Bellona-rådgiver Sigurd Enge ser ingen grunn til at ikke det rådet også skal gjelde for India og Pakistan.
– «Beaching» av skip er uforsvarlig både miljø- og helsemessig. Flere steder er arbeidsmiljøet under enhver kritikk og miljøskadene åpenbare. Det blir ikke bedre av at jobben gjøres i India i stedet for i Bangladesh, sier Enge.
Han synes det er synd at Rederiforbundets anbefalinger ikke er tydeligere.
– Vi skulle gjerne sett at Rederiforbundet hadde gått foran her. I stedet er det rederiene selv som i stor utstrekning nå unngår å sende skipene til aktører som fortsatt gjør opphuggingsjobben på strendene, sier Enge.
Skrekkelige forhold
En ny indisk studie av forholdene ved opphuggingsbedriftene i Alang viser at omlag 470 arbeidere har dødd i ulykker ved skipsopphuggingsverft i Alang siden 1984. I samme periode er det rapportert om 400 branner ved bedriftene i Alang.
I fjor døde 23 arbeidere på strender i India, Pakistan og Bangladesh. 66 ble alvorlig skadet etter fall fra store høyder, eksplosjoner og branner. Mange arbeidere har også blitt knust under fallende stålplater.
De 35,000 uorganiserte arbeiderne bor i skur ved stedene der opphuggingen foregår, og de fleste mangler vann, strøm, toalett, avløp og sanitærmuligheter. Barna har heller ikke tilgang til utdanning. Rapporten forteller at arbeidsgiver har satt opp 12 dusjer og seks toaletter som 35.000 mennesker skal dele på. Ingen av delene blir vedlikeholdt.
Skipene inneholder giftig avfall som asbest, tungmetaller, PCB, oljerester og organisk avfall. Det er umuli gå oppbevare eller fjerne dette avfallet på en trygg måte på en strand hvor tidevannet vasker inn.
De norske rederiene Knutsen NYK Tankers, Tschudi Shipping Company, Teekay Corporation og Siem Industries Incorporated har de siste årene sluttet med beaching. De sender nå skipene til verft i Tyrkia og Kina.
Her hugges skipene | |
India | 309 |
Bangladesh | 222 |
China | 163 |
Turkey | 157 |
Pakistan | 110 |
Denmark | 19 |
Unknown | 12 |
Belgium | 6 |
Indonesia | 5 |
USA | 3 |
Bildene i artikkelen er hentet fra NGO Shipbreaking Platform.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...