–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 14. august, 2001
Nyheter
Trenger du bil?
Bil er en dårlig investering. I motsetning til bolig som oftest i det minste holder seg i verdi, synker verdien på en bil med tiden. I tillegg kommer dyrt vedlikehold, reparasjoner og forsikring.
kroner | % av budsjett | |
Kjøp av bil og tilhenger | 24 079 | 10,1 % |
Drift og vedlikehold | 20 562 | 8,6 % |
—- Bensin og olje | 9 275 | 3,9 % |
—- Reservedeler og vedlikeholdsutgifter | 2 238 | 0,9 % |
Verkstedsreperasjoner | 3 414 | 1,4 % |
Forsikring av transportmidler | 3167 | 1,3 % |
Andre utgifter | 2 469 | 1,0 % |
Det er derfor verdt å sjekke alternativene. En mulighet er å kombinere bruk av kollektive transportmidler, sykkel, drosje og [bildeling]/-[leie]. Man kan kjøre mye Mercedes med privatsjåfør for kostnadene ved å ha egen bil.
Kan du bruke elektrisk bil ?
Bellona er overbevist om at elektriske biler (batteri og/eller hydrogen) vil være den vanlige bilen fremover. Pr i dag er de forurensingsfrie elektriske bilene små og har en begrenset rekkevidde. Imidlertid vil de dekke manges behov, særlig som nummer to bil er den aktuell. Ved kjøp av elbil passerer du gratis gjennom veibommer, parkerer gratis på offentlige parkeringsplasser i mange kommuner og slipper årsavgift. I tillegg skjer det få ulykker med elbiler så forsikringen er lav.
Gå til [elbilsidene] og se om dette er beste valget for deg.
Bensin eller diesel?
Hva man skal velge her, er et spørsmål vi ikke vil gi svar på. Bensinbilen har fordelen av å slippe ut mindre helseskadelige stoffer. Dieselbilen slipper ut mindre klimagasser. Det er vanskelig å si hva man skal legge mest vekt på, men kjører man mye i by bør man nok velge bort diesel. På landet kommer konsentrasjonen av helseskadelige stoffer sjelden over helsemyndighetenes grenseverdier.
Kjører man diesel, har man mulighet for å fylle biodiesel. Dette gjelder imidlertid ikke alle steder i landet og ikke alle bilmodeller. Følg denne linken for mer informasjon.
Alder, oftest den viktigste parameter
Helseskadelige utslipp og alder
I lang tid har det vært stilt krav til utslipp av helseskadelige avgasser fra personbiler. Dette betyr at utslippene pr kjørte kilometer har jevnt og trutt gått nedover. Det mest kjente kravet gjorde at vi fikk katalysatorer på bensinbilene (1989).
For bil av samme vekt og motorstørrelse vil det som hovedregel gjelde at nyere bil er bedre enn eldre bil. Grafene under viser at utslippene av helseskadelige stoffer har sunket både for bensin og dieselpersonbiler. Vi ser at man ikke bør kjøpe eldre bensinbil enn 1989-modell og ikke eldre dieselbil enn 1991-modell. Utover dette gjelder tommelfingerreglen jo nyere jo bedre.
CO2-utslipp og alderDet har ikke vært samme krav til CO2-utslipp. Disse kan heller ikke renses bort fra bileksos. Derfor har ikke CO2-utslippene sunket i samme grad, noe som fremgår av figuren.
Husk at CO2-utslipp og bensin eller dieselforbruk samsvarer. Det er derfor penger å tjene på å velge en bil med lave CO2-utslipp. Utslippene kan imidlertid variere mye utfra hvor mye motor og kraftoverføringene er slitt.
Da er det vel bare å si
gratulerer med ny bruktbil. Men det er fortsatt mye du kan gjøre for å redusere miljøulempene fra bilholdet ditt, faktisk svært mye. Mye av dette gjør også lommeboka tykkere.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...