– En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 10. august, 2001
Nyheter
Hvilken forurensing ser vi på?
En bil vil forurense ved forbrenning av drivstoff, slitasje av dekk og veibane, slitasje av bremser, ved vask, ved ulykker og ved produksjon. Men det de fleste tenker på er utslipp fra forbrenning av drivstoff.
Eksosen inneholder en rekke forurensende stoffer (de viktigste fra personbilen i parentes). De viktigste er klimagasser (CO2), gasser som gir sur nedbør (NOx), gasser som danner bakkenær ozon (NOx og NMVOC) og gasser og stoffer som gir dårlig byluft (partikler, NOx og benzen). For en grundigere gjennomgang av stoffene i eksosen anbefales å følge linkene i teksten.
Det enkle svaret:
En gjennomsnittsbil i 1997 slapp ut følgende av stoffene som er nevnt over, gram pr kjørte kilometer (SFT, 1999):
Forbindelse | Bensin- personbil |
Diesel- personbil |
CO2 | 196 | 155 |
NOx | 1,1 | 0,4 |
NMVOC | 2,0 | 0,1 |
Partikler (PM10) | 0,02 | 0,2 |
Benzen | 0,07 | 0,003 |
Tabell: Andeler av Norges totale utslipp (SSB, 2000 og Helsevernetaten, 2000)
Forbindelse | Transportsektorens (mobil forbrenning) andel av Norges totale utslipp 1998 | Veitrafikkens andel av Norges totale utslipp 1998 | Personbilens andel av Norges totale utslipp |
CO2 | 38% | 21% | 15% |
NOx | 75% | 25% | 13% |
NMVOC | 20% | 13% | 12% |
Partikler (PM10)* | Ca 25% | Ca 25% | Ca 7% |
*) Utslipp av partikler er mer komplisert enn de andre avgassene. Følg linken for å lære mer.
Den mer utfyllende forklaringen
For å gi en mer utfyllende forklaring må vi bringe inn tidsperspektivet i tillegg. Det er på det rene at utslippene pr kjørte kilometer har blitt redusert kraftig de seneste årene takket være motorforbedringer delvis presset frem av [krav til avgassutslipp].
I motsatt retning av motorforbedringene trekker [trafikkveksten]. Den utlikner forbedringene som vil gjøres i forhold til CO2, mens utslippene av de andre avgassene allikevel vil reduseres.
Dette betyr at for alle avgasskomponenter vil det være bedre å ha en ny bil i forhold til en gammel. Dette gjelder i mindre grad CO2 enn de andre stoffene. CO2-utslippet følger bensin-/dieselforbruket. Det vil si at det også vil være stor variasjon mellom ulike bilmodeller på hvor mye CO2 de slipper ut. Store biler bruker generelt mer drivstoff enn mindre biler. Også for de andre komponentene vil det være variasjon mellom bil modeller.
Dersom du vil vite hvordan du kan redusere utslippene fra din bilbruk, følg denne linken
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...