
Skal samarbeide for å utvikle grønne batterier
Batterier er en av de viktigste driverne for det grønne skiftet, men er energikrevende og kan gi store utslipp. Miljøstiftelsen Bellona og Morrow Bat...
Nyheter
Publiseringsdato: 10. august, 2001
Nyheter
Hvilken forurensing ser vi på?
En bil vil forurense ved forbrenning av drivstoff, slitasje av dekk og veibane, slitasje av bremser, ved vask, ved ulykker og ved produksjon. Men det de fleste tenker på er utslipp fra forbrenning av drivstoff.
Eksosen inneholder en rekke forurensende stoffer (de viktigste fra personbilen i parentes). De viktigste er klimagasser (CO2), gasser som gir sur nedbør (NOx), gasser som danner bakkenær ozon (NOx og NMVOC) og gasser og stoffer som gir dårlig byluft (partikler, NOx og benzen). For en grundigere gjennomgang av stoffene i eksosen anbefales å følge linkene i teksten.
Det enkle svaret:
En gjennomsnittsbil i 1997 slapp ut følgende av stoffene som er nevnt over, gram pr kjørte kilometer (SFT, 1999):
Forbindelse | Bensin- personbil |
Diesel- personbil |
CO2 | 196 | 155 |
NOx | 1,1 | 0,4 |
NMVOC | 2,0 | 0,1 |
Partikler (PM10) | 0,02 | 0,2 |
Benzen | 0,07 | 0,003 |
Tabell: Andeler av Norges totale utslipp (SSB, 2000 og Helsevernetaten, 2000)
Forbindelse | Transportsektorens (mobil forbrenning) andel av Norges totale utslipp 1998 | Veitrafikkens andel av Norges totale utslipp 1998 | Personbilens andel av Norges totale utslipp |
CO2 | 38% | 21% | 15% |
NOx | 75% | 25% | 13% |
NMVOC | 20% | 13% | 12% |
Partikler (PM10)* | Ca 25% | Ca 25% | Ca 7% |
*) Utslipp av partikler er mer komplisert enn de andre avgassene. Følg linken for å lære mer.
Den mer utfyllende forklaringen
For å gi en mer utfyllende forklaring må vi bringe inn tidsperspektivet i tillegg. Det er på det rene at utslippene pr kjørte kilometer har blitt redusert kraftig de seneste årene takket være motorforbedringer delvis presset frem av [krav til avgassutslipp].
I motsatt retning av motorforbedringene trekker [trafikkveksten]. Den utlikner forbedringene som vil gjøres i forhold til CO2, mens utslippene av de andre avgassene allikevel vil reduseres.
Dette betyr at for alle avgasskomponenter vil det være bedre å ha en ny bil i forhold til en gammel. Dette gjelder i mindre grad CO2 enn de andre stoffene. CO2-utslippet følger bensin-/dieselforbruket. Det vil si at det også vil være stor variasjon mellom ulike bilmodeller på hvor mye CO2 de slipper ut. Store biler bruker generelt mer drivstoff enn mindre biler. Også for de andre komponentene vil det være variasjon mellom bil modeller.
Dersom du vil vite hvordan du kan redusere utslippene fra din bilbruk, følg denne linken
Batterier er en av de viktigste driverne for det grønne skiftet, men er energikrevende og kan gi store utslipp. Miljøstiftelsen Bellona og Morrow Bat...
– Dette er fullstendig anti-vitenskapelig og knusende for Norges omdømme som miljønasjon, sier Martin Sveinssønn Melvær i Bellona i en kommetar til a...
FNs Klimatoppmøte – COP28 i Dubai er i gang og vi er på plass med Bellona-paviljongen i Blue Zone. Se Bellonas COP-program her. Bellonas...
– Det er med stor glede jeg kan informere om at Stein Lier-Hansen – nåværende administrerende direktør i Norsk Industri – vil bli engasjert av Bellon...