Nytt fra EU: Skal man åpne for CO2-transport via skip?
Når Europakommisjonen forbereder seg til det neste forumet for industriell karbonhåndtering i oktober, øker fokuset på CO₂-infrastruktur, inkludert s...
Nyheter
Publiseringsdato: 25. mai, 2010
Skrevet av: Annicken Vargel
Nyheter
– Det vi fikk se i forbindelse med biodieselsaken er et av mange eksempel på hvordan denne regjeringen ikke kombinerer miljøpolitikk og næringsutvikling, sa Frederic Hauge.
– For investorer er det helt avgjørende at de har forutsigbarhet for sine investeringer. Jeg tviler på at investorene på Uniol har lyst til å gjøre noe lignende igjen. Uten forutsigbarhet er det umulig å utvikle et investormiljø i Norge, og mange ser nå heller etter muligheter i utlandet, sa Hauge.
Et annet eksempel på omgjøring av tidligere avgjørelser, er utsettelse av Mongstad.
– På CCS har Norge har gjort mer skade enn nytte. Jeg skal passe meg for hva jeg sier her, fordi jeg fremdeles er så forbannet på regjeringen for hvordan de utsetter Mongstad i fire nye år. Hva skal vi oppnå med denne utsettelsen?
Det har vært mange nedturer med den nåværende regjeringen – bare på ett område har de vist forutsigbarhet, mener Hauge.
– Regjeringen har vært gode på å gi forutsigbarhet andre steder: Ingen andre regjeringer tildelt så mange oljeblokker som det har vært strid om.
Når Europakommisjonen forbereder seg til det neste forumet for industriell karbonhåndtering i oktober, øker fokuset på CO₂-infrastruktur, inkludert s...
Skal vi lykkes med å redusere utslippene fra fôret til dyrene i norsk matproduksjon, må vi legge til rette for industribygging i stor skala og for at...
– Kommunene forvalter arealplanene som er nøkkelen til å produsere mer mat fra havet, sa Bellonas Silje Båtsvik Risholm når Lerøy holdt sjømattreff f...
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...