Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 27. august, 2010
Skrevet av: Ruth Astrid Sæter
Nyheter
Bellonas transportrådgiver Kari Asheim var copilot og kartleser i Bellonas deltakerbil, en Tesla Roadster eid av Raymond Barlin, som var hovedpilot. Teamet nådde ikke pallen, men de er likevel fornøyd med å ha deltatt.
– Det var ikke bilens feil at vi ikke vant, den er super. Men vi gjorde noen nybegynnerfeil som rallykjørere. Vi konkurrerte tross alt mot proffer som Henning Solberg, sier Kari Asheim.
Vinnere av rallyet ble team NAF, med Mats Østberg bak rattet og Veronica Engan som kartleser. Totalt var det 23 biler med i rallyet, som gikk fra Oslo til Stavanger.
Underveis var det fartsprøver, slalomkjøring, bakkekjøring og etapper der bilene skulle kjøre mest mulig økonomisk. Både el-, hydrogen- og hybridbiler deltok i rallyet.
Samtidig med rallyet kom det lekkasjer om at regjeringen vurderte å trekke tilbake noen av virkemidlene som gjør at folk har råd til å kjøpe nullutslippsbil. Det ble spekulert i at det ville bli innført avgifter på elbiler, som fram til nå har sluppet både engangsavgift og moms.
– Bellona og de andre teamene som deltok på rallyet har advart mot en slik helomvending fra regjeringen. Det bør politikerne merke seg, sier Bellonas transportrådgiver Kari Asheim.
Bellona gikk tidligere denne uken ut og krevde en politisk garanti fra alle partier om at fordelen ved elbilkjøp vil opprettholdes.
Finansminister Sigbjørn Johnsen har i etterkant uttalt at de gode rammevilkårene for elbiler skal opprettholdes – og forsikret om at det for det kommende budsjettåret ikke vil komme noen avgiftsforslag for elbiler, ifølge VG.
Photo: (Foto: Ruth Astrid L. Sæter)
– Alle politiske partier var representert i rallyet, og deltakerne fikk ved selvsyn erfare at det er nødvendig med politiske virkemidler for å få opp volumet av nullutslippsbiler på norske veier. Det er fortsatt ikke som å kjøre en vanlig bil, sier Asheim.
Elbilene får stadig lenger rekkevidde og flere modeller kan lades raskere. Likevel er tilgangen på lading svært begrenset utenfor byene. Rask og mellomrask lading finnes nesten ikke. I tillegg er brukererfaringene med elbiler på landeveien i Norge dårlige. Dårlige veier, fjelloverganger og regn kan ofte redusere kjørelengden.
– Den dagen du kan stoppe på en bensinstasjon og fullade bilen din i løpet av den tiden det tar deg å spise en pølse, gå på do og strekke på beina, først da kan vi droppe de politiske virkemidlene. Jeg er overbevist om at politikerne som deltok i rallyet, ser at vi ikke er der ennå, sier Asheim.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...