
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 29. august, 2011
Skrevet av: Ruth Lothe
Nyheter
Det var i juni 2011 at Bellona aksjonerte mot Oleons tanker. Aksjonen endte med både Oleon som lagret avfallet og DVS Norge AS som hadde leverte det la seg flate og innrømmet ulovlighetene.
Ulovlig, farlig og dårlig sikret
I tillegg til at Oleon ikke hadde tillatelse til lagring av farlig avfall, var flere av tankene i dårlig forfatning. DVS Norge, som leverte avfallet, er på sin side forpliktet til å forsikre seg om at mottakere har lagringstillatelsen i orden.
Bellonaleder Frederic Hauge var ikke nådig i sin karakteristikk etter inspeksjonen av tankene:
– Forholdene viser at systemet rundt spesialavfallet fra norsk sokkel er helt ute av kontroll. Det er blitt tydelig for alle at det foregår snusk, juks og fanteri i oljeindustriens avfallsbransje.
Tankene inneholdt mengder av avfall fra oljebransjen, avfall som er klassifisert som farlig avfall: spylevann fra offshoreindustrien, borevæsker og slam, mudslop, en blanding av spylevann, borerester, borekjemikalier og oljebasert mud og prosessvann.
Opprensingen hastet
Gassdannelse fra forråtnelsesprosessene i tankene kan føre til lukt og eventuell eksplosjonsfare. Naboer har i lang tid klaget på propanlukt.
Photo: Håvard Lundberg
Fjerning av avfallet starter
I følge DVS Norges handlingsplan for ‘fjerning av ulovlig lagret avfall hos Oleon i Sandefjord og Øra Næring i Fredrikstad’ skal avfallet i Sandefjord prioriteres, fordi Klif har bedt om det.
Det flytende vannet tas først ut og bunnslammet til slutt. Tankene som er i dårligst forfatning, dvs. de som mangler kullfilter, blir tømt aller først.
DVS eget mottak fullt
DVSs båt vil gå en tur hver annen uke og hente 3 – 5000 m3 hver gang, til alt er tomt og tankene kan renses.
Innen utgangen av året skal alle de 37000 m3 med avfall være renset ut. Det første lasset går rett tilbake til Mongstad og DVSs eget renseanlegg, men på grunn av kapasitetsproblemer der må andre havner letes opp.
DVS Norge AS har tatt konsekvensen av det og håper Kommunekemis anlegg i Nyborg i Danmark blir det nye mottakstedet. Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif) sendte søknaden om eksport av dette farlige avfalle dit den 22. august i år.
– Vi håper og regner med at vi kan begynne og transportere avfallet dit fra midten av september, sier administrerende direktør i DVS, Jan Henning Legreid.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...