Full seier i viktig klimasøksmål
–Denne dommen vil ha svært stor betydning både for andre klimasaker og ikke minst for staters plikter til å handle for å begrense klimaendringer, sie...
Nyheter
Publiseringsdato: 21. april, 2021
Skrevet av: Eivind Berstad
Nyheter
I designfasen til FPSO-en til Johan Castberg ble DNV GLs programvare SESAM-STOFAT benyttet som underlag for å beregne ytre påvirkninger på den enorme konstruksjonen over dens levetid. En kritisk feil i versjonen av programvaren SESAM-STOFAT har likevel ført til at kun belastningen forfra i en sektor på 30 grader på hver side har blitt inkludert i beregningsgrunnlaget for design og dimensjonering av innretningen.
Dette betyr at all belastning som blir påført skipet fra siden, mellom 30 og 180 grader på begge sider, ikke er inkludert i beregningsgrunnlaget. Designfeilen har forårsaket underestimering av belastning og slitasje på skipet.
Etter Bellonas varselsbrev har Petroleumstilsynet iverksatt gransking av årsakene til utfordringer med ferdigstilling av skrog og utstyr på Johan Castberg-feltet. Rapporten er ikke klar ennå.
Equinor fikk store problemer med å få arbeidstillatelser for kritisk personell da de ble svartelistet i Singapore. Svartelistingen kommer som følge av trakassering av arbeidere og prioritering av innleide arbeidere fra Korea. Ny stedleder for Equinor måtte vente i 87 dager på tillatelse. Bellona frykter dette vil få konsekvenser for fremdrift, økonomi og sikkerheten i prosjektet, gitt de allerede store utfordringene som finnes.
Equinor har vist en sterk tilbøyelighet til å ikke informere Petroleumstilsynet om hendelser, operasjoner og sikkerhetsbrister når de har hatt muligheten til det. Petroleumstilsynet ble ikke informert om feilene før 3. juni 2020.
Petroleumstilsynet samarbeider også med Equinor om publisering av tilsynsrapporter og granskingsrapporter. Det er et demokratisk problem at Equinor får rapportene flere uker før Petroleumstilsynet publiserer rapporten på sine nettsider. Equinor får også vite når rapportene blir publisert slik at de kan styre mediebildet den dagen ved å fortelle sin side av saken før Petroleumstilsynet. På den måten får selve rapporten lite oppmerksomhet.
Dette skjer hver gang det publiseres en ny rapport, sist gang 19. april 2021. Kl 08:30 publiserer Equinor en sak på sine nettsider der de forklarer om sveiseproblemene på Johan Castberg. Kl 09:05 har TU.no omtalt saken og skriver at «Verftet må betale for utbedringene«. Kl 09:38 har E24 publisert artikkel om saken og skriver at «ifølge kontrakten er verftet ansvarlig for å fikse feilene og ta kostnadene«. Rundt lunsj publiserer Petroleumstilsynet tilsynsrapporten på sine nettsider, men rapporten får mindre oppmerksomhet selv om det fremkommer motstridende informasjon om at «ikke alle sveis produsert i perioder med store feil-rater vil bli utbedret innen ferdigstilling av skroget».
–Denne dommen vil ha svært stor betydning både for andre klimasaker og ikke minst for staters plikter til å handle for å begrense klimaendringer, sie...
Bellona samarbeider med norsk ferrolegeringsindustri for å utvikle biokarbon som klimaløsning. Bare det å fase inn biokarbon i tre norske bedrifter v...
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...