
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 23. desember, 2020
Skrevet av: Eivind Berstad
Nyheter
Miljøstiftelsen Bellona sendte i går et nytt varselbrev til Petroleumstilsynet om Equinors utbygging av Johan Castberg ved Sembcorp Mariners verft i Singapore.
Varselet dreier seg om nye utfordringer for Equinor, som har blitt svartelistet av Singapores myndigheter og dermed har store problemer med å få arbeidstillatelser for kritisk personell. Svartelistingen kommer som følge av trakassering av arbeidere og forfordeling av innleid arbeidere fra Korea.
– Equinor ble satt på en «watch-list» av myndighetene i Singapore i juli 2020. Årsaken var at myndighetene mente vi hadde for mange utenlandske arbeidstakere i forhold til lokale arbeidstakere, bekrefter pressetalsperson Fredrik Jebsen Bråten overfor Dagbladet.
Bellona har tidligere varslet om at store deler av sveisearbeidet er utført feil, og at det er store feil i dataprogramvaren som er benyttet til å designe produksjonsskipet. De to forrige varslene fra Bellona førte til at Ptil igangsatte granskning av Castberg-prosjektet.
Nå ber Bellona om at Petroleumstilsynet utvider den pågående granskningen.
Equinor har nå reelle problemer med å få arbeidstillatelser for kritisk kompetanse i et prosjekt som allerede har store utfordringer og forsinkelser. Ny stedleder for Equinor måtte vente i 87 dager på tillatelse, som kom på plass først i forrige uke.
Bellona har varslet Ptil om at dette kan få konsekvenser for fremdrift, økonomi og sikkerheten i prosjektet, gitt de allerede store utfordringene som finnes. Bellona anser ikke saken som endelig avklart og frykter at Equinor fortsatt vil oppleve konsekvenser for kan forverre prosjektet som følge av svartelistingen.
— Det er svært alvorlige forhold som Equinor her er beskyldt for, sier Bellona-leder Frederic Hauge.
— Det er avslørt en ukultur ved Equinors arbeid i Singapore som er alvorlig for Equinors omdømme som seriøs internasjonal aktør.
Bellona har informasjon fra flere ulike kilder i saken, og anser informasjonen som svært troverdig.
Bellona ber nå det norske Petroleumstilsynet om å utvide sin eksisterende granskning til å omfatte også disse to forholdene. Bellona skriver også i varselet til Petroleumstilsynet at de har mottatt informasjon som tyder på potensielt store problemer i forbindelse med elektro- og IT-installasjon, og at dette er problemer som kommer i tillegg til de problemer Bellona tidligere har avslørt om sveisekvaliteter og designfeil.
Les også: Varslingsbrev nr 3 vedrøende Johan Castberg
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...