Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 18. mars, 2002
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
I California har man en større uttesting av hydrogenbiler gjennom California Fuel Cell Partnership, og i Europa har man CUTE-prosjektet som tester hydrogenbusser i 10 ulike byer. Nå setter også Japan i gang flere prosjekter.
Japan har bygget sine to første fyllestasjoner for hydrogen, en i Osaka og en annen i Takamatsu. Begge stasjonene kan fylle biler med trykktanker opp til 350 bar eller metallhydridlagre. Under åpningen i februar ble det vist frem hydrogenbiler fra Toyota, Honda, Nissan og Daihatsu. Interessen for prosjektet er så stor at deltagelsen til åpningssermonien måtte begrenses. Tokyo har også planer om å sette opp stasjoner.
Honda vil i løpet av denne måneden starte uttesting av sine biler på offentlig vei i Japan. Bilene er tidligere testet tilsvarende i California. Honda regner med å begynne et begrenset salg av bilene i 2003. Toyota har omtrent samme timeplan, og avisen Tokyo Shimbun oppgir sommeren 2003 som startdato for begrenset salg, og prisen til å være 670.000 kr. Dette er en akseptabel pris sett i lys av at dette er biler med teknologi som foreløpig ikke lages i store serier.
Videre skal et være planer om, som i Europa, å teste busser i normal rutedrift. Man vil da benytte Toyotas FCHV-BUS1.
Kilder: Fuel Cell Today og Hy-Web.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...