
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 8. juni, 2001
Skrevet av: Åsta Egelandsaa
Nyheter
For to år siden sa Stortinget nei til full utbygging av Øvre Otta vassdraget. Kraftselskapene har senere søkt om halv utbygging og fikk ja av Regjeringa 8.juni 01. Bellona har i lang tid kjempet mot utbygging og mener fortsatt at de negative miljøkonsekvensene er mye større enn fordelene. Ved halv utbygging er det ikke bare de negative konsekvensene som reduseres men også en stor del av fordelene.
De to kraftverkene som fikk konsesjon skal samlet produsere 525 GWh i året. Noe som tilsvarer litt mindre enn Altakraftverket. Konsesjonen for utbygging er gitt etter Vannressursloven og prosjektet skal bruke det eksisterende reguleringsanlegget.
Olje og Energiminister Olav Akselsen er fornøyd . I pressemeldingen fra Departementet sier han -Denne saken er et godt eksempel på et relativt stort kraftprosjekt som ikke griper for mye inn i urørt natur, men der en tvert om nytter et eksisterende anlegg på en god måte. Jeg er også fornøyd med at prosjektet vil gi så mye som 525 GWh ny kraft i året.
Inngrep i fossefall og reinbestand
Ved utbygging vil Høgfossen, den høyeste fossen i området bli kraftig redusert, det samme vil Dønfossen og Heggjabottvatnet med den karakteristiske Ringøya vil bli demmet ned. Det vil også bli bygget en kraftlinje på 135 kV som vil kunne få store konsekvenser for villreinen.
Av verdens 15 største fossefall finnes 8 i Norge , hvorav to av dem ikke er utbygd. Bellona mener Norge har et ansvar for å verne det siste som er igjen av urørte fosser.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...