Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 4. oktober, 2004
Skrevet av: Kjetil Stake
Nyheter
EUs energikommisjonær, Loyola de Palacio, hadde dystre tall å komme med på en energikonferanse i Brussel tirsdag 28.09. Hun kunne fortelle at EU ligger langt etter skjema for å nå den gylne 12 prosent grensen for fornybar energi innen 2010.
– Produksjonen av alternativ energi vokser, men i forhold til den økte energi- etterspørselen generelt stagnerer vi på rundt 6 prosent, sa de Palacio.
Transportsektoren ødelegger
Det er hovedsakelig transportsektoren som seiler opp som syndebukk for den dystre statistikken.
– Transporten absorberer rundt en tredjedel av energitilbudet, og bruker mer eller mindre utelukkende olje, sa hun.
De Palacio etterlyser mer teknologisk nyvinning og viser til at med dagens trender vil transport sektoren om 25 år bruke 50 prosent mer brensel enn i dag. Det er spesielt biodrivstoff og mer satsing på hydrogen teknologi som kan snu trenden, mener de Palacio. Hun slo også fast at innen 2010 bør biodrivstoff stå for 5.75 prosent av energitilbudet for transporten.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...