Sjøsprøyt fra Offshore Norge
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
Nyheter
Publiseringsdato: 23. november, 2000
Skrevet av: Thomas Palm
Nyheter
IEA:
Akselsen som nylig fremhevet forbrenningsmotorens fortreffeligheter – mens Al Gore vil avskaffe den – er som kjent også en varm forkjemper for mer bruk av gass i transportsektoren.
Om dette heter det i rapporten fra IEA: «Mange alternative drivstoff gir ingen signifikante utslippsreduksjoner av drivhusgasser, spesielt de som kommer fra naturgass eller LPG (Liqified Petroleum Gas red. anm.). Utslippsreduksjonene vil ikke i en livsløpsanalyse bli større enn 25% sammenlignet med dagens drivstoff og kan ikke rettferdiggjøre en kostbar introduksjon og konvertering av infrastruktur og kjøretøy.» Dette gir ny tyngde til Bellonas standpunkt om at det er hydrogen som bør være fremtidens drivstoff. Da har man mulighetene til å produsere den fra naturgass med CO2-deponering, noe som nærmest eliminerer utslippene, og i tillegg kan hydrogen naturligvis produseres fra fornybare energikilder uten utslipp.
Det ser for øvrig ut til at IEA-forfatterne har glemt hydrogen i rapporten.
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
– Biomasse må behandles som den knappe naturressursen den er. Uten tydelig styring risikerer vi å undergrave både klima- og naturmål, sier seniorrådg...
– Oljebransjen har historisk produsert sin egen strøm, og det kan den fint fortsette med. Men utslippene må kuttes, og Melkøya-løsningen må styrkes b...
I går overleverte styringsgruppen for samfunnsoppdraget for bærekraftig fôr 20 tiltak som fiskeriminister Marianne Sivertsen Næss og landbruksministe...