![](https://network.bellona.org/content/uploads/sites/2/2024/07/ea916b65-f047-4eda-a736-540424864f06.jpg)
Vårt program på Arendalsuka
Bellona bidrar på 50 arrangementer under Arendalsuka som går av stabelen 12. til 16. august. Temaene strekker seg fra atomkraft, karbonfangst og -lag...
Nyheter
Publiseringsdato: 23. november, 2000
Skrevet av: Thomas Palm
Nyheter
IEA:
Akselsen som nylig fremhevet forbrenningsmotorens fortreffeligheter – mens Al Gore vil avskaffe den – er som kjent også en varm forkjemper for mer bruk av gass i transportsektoren.
Om dette heter det i rapporten fra IEA: «Mange alternative drivstoff gir ingen signifikante utslippsreduksjoner av drivhusgasser, spesielt de som kommer fra naturgass eller LPG (Liqified Petroleum Gas red. anm.). Utslippsreduksjonene vil ikke i en livsløpsanalyse bli større enn 25% sammenlignet med dagens drivstoff og kan ikke rettferdiggjøre en kostbar introduksjon og konvertering av infrastruktur og kjøretøy.» Dette gir ny tyngde til Bellonas standpunkt om at det er hydrogen som bør være fremtidens drivstoff. Da har man mulighetene til å produsere den fra naturgass med CO2-deponering, noe som nærmest eliminerer utslippene, og i tillegg kan hydrogen naturligvis produseres fra fornybare energikilder uten utslipp.
Det ser for øvrig ut til at IEA-forfatterne har glemt hydrogen i rapporten.
Bellona bidrar på 50 arrangementer under Arendalsuka som går av stabelen 12. til 16. august. Temaene strekker seg fra atomkraft, karbonfangst og -lag...
Tang og tare har en lang historie som gjødsel i Norge. Bønder og småbrukere langs kysten pleide å hente store mengder tang i fjæra. Nå vil Mattilsyne...
Bellonas atomeksperter frykter at Russland vurderer å restarte en av atomreaktorene ved atomkraftverket Zaporizhzhia. Det vil føre til en eskalering ...
Kræsjkkurs om atomkraft. Rammeverk for CCS i Norge. Grønn gruvedrift. Virkemidler som virker for grønn industri. Rapport om bærekraftige batterier. I...