
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 19. september, 2012
Skrevet av: Sirin Engen
Nyheter
Som følge av Deepwater Horizon-ulykken i 2010, la Kommisjonen i oktober 2011 fram et forslag til lovverk som skulle imøtese Europas behov for strengere regler i offshore-sektoren. Lovforslaget har til formål å sørge for at produksjon og søk etter olje og gass i EUs farvann holder verdens høyeste standard hva gjelder helse, miljø og sikkerhet. Det er ment å dekke prosessen til all lete- og produksjonsvirksomhet fra design til den endelige fjerningen av en olje- eller gassinstallasjon. Dette forslaget er for tiden til behandling i Rådet og Europaparlamentet.
Arktis
Bellona Europa har arbeidet aktivt for at Europaparlamentet skal gjøre endringer i lovforslaget til Kommisjonen slik at det til større grad tar hensyn til det sensitive og utfordrende miljøet i Arktis. Bellona Europa har, sammen med fire andre europeiske miljøorganisasjoner, oversendt komitemedlemmene våre forslag til endringer av de delene av forslaget som kan ha betydning for Arktis.
Ved avstemning i dag ble det vedtatt at komiteen vil fremme arbeidet for moratorium i Arktis.
For Bellona Europa er dette et tydelig signal om at parlamentarikernes interesse for EUs rolle i Arktis er klart stigende.
Forurenseren betaler
Rapportør Justas Paleckis uttalte at «lovverket bør på en tydelig måte kreve at operatører får på plass de økonomiske garantier som er nødvendige for å dekke kostnadene ved opprydding og kompensasjon som følger en storulykke. Dette er i tråd med et sentralt prinsipp i EUs miljølovgivning – at forurenseren skal betale».
Komitémedlemmene ønsker en innstramming av forslaget som Kommisjonen overleverte dem i oktober 2011 hva gjelder erstatningsansvar. Medlemsstatenes myndigheter bør bare gi lisenser til operatører dersom de har «tilstrekkelig økonomisk sikkerhet» slik at de kan betale for «full opprydding eller kompensasjon». Videre ønsker man at myndighetene skal ta hensyn til selskapenes historie hva gjelder hendelser tilknyttet olje og gass verden over når de tildeler lisenser.
Lovforslaget som nå er til behandling i Europaparlamentet og Rådet vil sette minstekrav for europeiske standarder for offshoresikkerhet, regulere lisensiering, beredskapsplaner og fjerning av plattformer. Operatører skal være forpliktet til å redusere faren for en storulykke i størst mulig grad.
Maritime Safety Agency
Et annet viktig poeng er nødvendigheten av en styrket rolle for EMSA (European Maritime Safety Agency) for å skape en mindre fragmentert industri. ENVI-komiteen sa seg enige i dette i møtet i dag og sa at dette byrået burde være et tilsynsorgan som kan hjelpe medlemsstatene med teknisk og vitenskapelige råd.
Europaparlamentet er ventet stemme over forslaget i plenum i uke 50.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...