Havets julekalender
Norrøna gjør det enkelt for deg å bidra i arbeidet med å restaurere tareskogen langs kysten av Nord-Norge. Meld deg på deres julekalender. For hvert ...
Nyheter
Publiseringsdato: 29. november, 2016
Skrevet av: Ellen Viseth
Nyheter
– Regjeringen har vist at de ikke har noen plan for hvordan de skal kutte utslipp i Norge. Da er det viktig å ha politikere som setter en grense. Det trenger klimakampen, sier Bellona-leder Frederic Hauge.
Han gir statsminister Erna Solberg (H) skylden for at det borgerlige samarbeidet nå er i ferd med å gå i opplysning.
– Nå har de forhandlet i snart to måneder uten at statsministeren har evnet å finne én eneste miljøsak som er god nok til at Venstre blir værende i samarbeidet. Det er svært skuffende. Jeg forstår ikke at det skal være så vanskelig, sier Hauge.
Han mener det var svært lite strategisk av statsministeren å bli med på et ultimatum om bil- og drivstoffavgifter:
– Det var både uklokt av Erna Solberg. Dette er hennes 36,9. Men aller mest trist er det at man ikke får til et bedre budsjett, sier Hauge.
Han mener det burde vært mulig å finne klimasaker som var gode nok til at Venstre ble værende ved forhandlingsbordet:
– Dette handler jo ikke om bilpakken, men om antall tonn CO2. Å kutte utslipp kan også gjøres gjennom næringspolitikken og finanspolitikken. Venstre ville nok blitt værende i samarbeidet dersom regjeringen hadde kommet med andre gode tiltak som faktisk kutter utslipp, tror Hauge.
Han er svært spent på hva KrF nå vil velge å gjøre.
– Det blir spennende dager framover. Regjeringens statsbudsjettforslag var et historisk dårlig utgangspunkt, som trolig vil føre til fortsatt økte utslipp i Norge. KrF har en stolt historie og kan ikke gå med på en politikk som ikke reduserer utslippene, sier Hauge.
I mars 2000 gikk statsminister Kjell Magne Bondevik fra KrF av fordi stortingsflertallet gikk inn for å bygge et sterkt forurensende gasskraftverk på Kårstø i Rogaland.
Norrøna gjør det enkelt for deg å bidra i arbeidet med å restaurere tareskogen langs kysten av Nord-Norge. Meld deg på deres julekalender. For hvert ...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...
Bellona har deltatt på klimaforhandlingene siden starten, og noterer framgangen innen kvotehandel og finansiering som viktige skritt i riktig retning...