Havbruk i det grønne skiftet
– Dette blir den største omstillingen av det moderne Norge som vi har vært med på, sa Bellonas internasjonale sjef for fag og strategi, Joakim Hauge,...
Nyheter
Publiseringsdato: 6. august, 2004
Skrevet av: Hanne Bakke
Nyheter
– En lite visjonær stortingsmelding, sier leder for Bellonas energiavdeling, Marius Holm. Holm sier han hadde håpet på langt mer konkrete føringer både når det gjelder utformingen av et norsk-svensk pliktig sertifikatmarked og implementering av CO2-fri teknologi.
Få løfter
Stortingsmelding nr. 47 Om innovasjonsverksemda for miljøvennlege gasskreftteknologiar mv. som olje- og energiminister Thorhild Widvey la fram i dag kom med overveiende kjent stoff og få konkrete løfter. At Regjeringen vil satse på å frakte naturgassen sjøveien var det eneste som ikke tidligere var kjent.
I pressemeldingen fra Olje- og Energidepartementet blir dette begrunnet med:
Regjeringen vil bruke mer naturgass innenlands. I Norge er markedene for naturgass små og spredt på mange steder. Derfor vil det oftest være naturlig å levere gassen med skip, sier olje- og energiminister Thorhild Widvey
– Heldigvis går ikke Regjeringen inn for å subsidiere rørledninger, men ved å frakte naturgass med skip og promotere økt innenlands bruk av denne legger man opp til å fortrenge fornybare energikilder, sier Holm. Han synes også det er utrolig at Regjeringen i Stortingsmeldingen overhodet ikke vurderer de negative miljøkonsekvensene ved bruk av naturgass. – Gass blir en viktig energikilde fremover, men for at dette skal skje uten økninger i utslippene av CO2, bør gassen brukes i store gasskraftverk med CO2-rensing. Spres gassen ut til det ganske land blir utslippene spredt på tusenvis av kilder, og rensing blir umulig, sier han.
Legger kun opp til forskning
Stortingsmeldingen er tredelt og omfatter; økt satsing på miljøvennlig gasskraftteknologi, utbygging av infrastruktur for gass, og et norsk-svensk pliktig sertifikatmarked for fornybar elektrisitet.
– Spesielt når det gjelder miljøvennlig gasskraftteknologi, altså gasskraftverk med CO2-håndtering, er det skuffende at Regjeringen kun legger opp til økt forskning. Dette får det hele til å fremstå tannløst. Bellona savner også statlige vurderinger av utbyggingen av en CO2-infrastruktur, og virkemidler for bruk av CO2 som trykkstøtte i petroleumssektoren, sier Holm. Han sier videre at forskning alene ikke bringer verden fremover. – Regjeringen er nødt til å ta offensive grep for å få CO2-deponering til å bli en realitet, mener han.
Bellona etterlyser en plan for utbygging av CO2-infrastruktur i Nordsjøen, tilsvarende Nasjonal transportplan for vei og jernbane.
Ikke noe om organiseringen av sertifikatmarkedet
Meldingen kommer ikke med forslag til hvordan et felles norsk-svensk pliktig sertifikatmarked for fornybar elektrisitet, såkalte grønne sertifikater, skal organiseres.
Skuffende lite konkret, sier Holm. Han mener dette gjør at man sitter igjen med inntrykket av et uklart ambisjonsnivå når det gjelder et pliktig grønt sertifikatmarked.
– Regjeringen signaliserer at et slikt sertifikatmarked er noe som vil komme, men de har likevel ikke turt å ta reelle valg som kunne fått fart på prosessen, sier Holm.
– Dette blir den største omstillingen av det moderne Norge som vi har vært med på, sa Bellonas internasjonale sjef for fag og strategi, Joakim Hauge,...
Bellonas seniorrådgiver Olav Fjeld Kraugerud talte torsdag 17. oktober for Næringskomiteen på Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2025. ...
– Jeg har tro på en framtidig bærekraftig cruise-industri, rett og slett fordi næringen ikke har noe valg, sa seniorrådgiver maritim og Arktis i Bell...
Det er behov for tydelige endringer i statsbudsjettet 2025 for at Norge skal innfri sine klima- og naturforpliktelser. Denne uka har Bellona vært hos...