Bellona samlet inn 13 millioner – unngår konkurs
Innsamlingsaksjonen til Miljøstiftelsen Bellona bar frukter, og organisasjonen unngår dermed konkurs. – Jeg takker ydmykt for støtten på vegner av he...
Nyheter
Publiseringsdato: 12. mai, 2009
Nyheter
En ressursgruppe hvor Bellona har vært med, fikk i desember et mandat fra Samferdselsdepartementet om å utarbeide en handlingsplan av veitransporten, og den ble i dag overrakt ministeren i el-bilprodusenten Buddy sine lokaler på Økern i Oslo. Forslagene i handlingsplanen er i tråd med Bellonas klimamelding, En helhetlig klimaplan for Norge.
10 % elbiler
Blant forslagene er et mål om at 10 % av privatbilparken skal være elektrifisert i 2020 – noe ministeren stiller seg mer enn positiv til.
– Da jeg hørte forslaget om 10 % syntes jeg først det hørtes ut som lite ambisiøst, og fikk undersøkt hva andre land har som mål. Det viser seg at for eksempel Storbritannia har samme mål for 2030 – og ser på det som ekstremt usikkert, sier Navarsete.
Photo: (foto: Therese Manus Hønningstad/EBL)
Nødvendige tiltak
Rapporten ble presentert og overlevert av Steinar Bysveen, leder i Energibedriftenes landsforening (EBL). Han poengterte at det i en introduksjonsfase vil være helt nødvendig med tiltak.
– Introduksjonen av de første 50-80 000 bilene krever tiltak, men etter dette vil man se en ny fase hvor ladbare bilder fungerer kommersielt i markedet, sier Bysveen.- Bellona har elbilpionerer siden vi importerte Norges første elbil, en Fiat Panda, i 1989, sier Marius Holm.
– Siden den gang har vi kjempet fram avgiftsfritak og en rekke andre positive rammevilkår for elbiler. Nå er tiden inne for å gi elbiler det virkelig store løftet.Vi er særlig opptatt av at det må komme offentlig støtte til ladestasjoner, og 30 000 kroner i tilskudd til kjøp av elbiler, sier Holm og fortsetter.
– Elbiler er dyrere enn vanlige biler, fordi produksjonen skjer i liten skala. Tilskudd er nødvendig for at bilene skal være konkurransedyktige i en tidlig fase. I Storbritannia gis det nå 5000 pund i støtte til elbiler. Dette håper og tror vi at Navarsete vil følge opp.
Ressursgruppen foreslår også et eget råd som skal følge utviklingen tett og justere målene underveis.
– Jeg kan si med en gang at jeg kommer til å opprette et slikt råd, lover Navarsete.
Noen av de andre forslagene i handlingsplanen er:
• Det bevilges 100 millioner kroner per år til bygging av ladepunkter til biler.
• Andelen parkeringsplasser med ladepunkter bør tilsvare andelen ladbare biler i bilparken.
• Bykommunene oppfordres til å teste ordninger med beboerparkering med lading forbeholdt ladbare biler.
• Det bør settes opp noen ladestasjoner der man kan lade bilene hurtigere enn i det ordinære strømnettet,
• Standardisering av strøm- og spenningsnivåer, samt ladepluggen er en sentral oppgave.
Innsamlingsaksjonen til Miljøstiftelsen Bellona bar frukter, og organisasjonen unngår dermed konkurs. – Jeg takker ydmykt for støtten på vegner av he...
I natt traff en russisk drone et lager for brukt atombrensel ved Tsjornobyl. Det er akkurat denne typen hendelser Bellona har brukt nesten førti år p...
Siden mandag kveld har over 4000 givere bidratt til Bellonas innsamlingsaksjon. Til sammen har miljøorganisasjonen samlet inn knappe 4 millioner kron...
Bellona har samlet 2,6 millioner kr på 48 timer, men vi trenger fortsatt 8 millioner innen mandag. Nå trenger spleisen en boost og du er den viktigs...