Full seier i viktig klimasøksmål
–Denne dommen vil ha svært stor betydning både for andre klimasaker og ikke minst for staters plikter til å handle for å begrense klimaendringer, sie...
Nyheter
Publiseringsdato: 22. desember, 2000
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Bellona støtter prinsippene som ligger til grunn for forslaget. En kanalisering av de eksterne kostnadene tilbake til trafikantene samsvarer godt med prinsippet om at forurenseren skal bære de reelle utgiftene som forurensningen medfører.
I vår høringsuttalelse til forslaget uttalte vi imidlertid at forslaget virket dårlig gjennomarbeidet, og vi var skeptiske til hvorvidt den foreslåtte ordningen vil fungere etter intensjonene. Slik forslaget forelå under høringen åpnet det i stor grad for å benytte miljøhensyn som påskudd for å øke det generelle avgiftstrykket på bilistene. Det er gjort bare mindre endringer fra høringsforslaget til lovforslaget. Nederst på siden finner du link til vår høringsuttalelse.
Lovforslaget (Fra Ot.prp. nr. 32 (2000-2001))
Ny § 7 a skal lyde:
Vegprising.
Departementet kan bestemme at det innføres vegprising i et nærmere fastsatt område. Med vegprising menes et trafikkregulerende virkemiddel der trafikantene må betale et beløp for å benytte bestemte deler av vegnettet til bestemte tider.
Nettoinntektene fra vegprising skal fordeles mellom staten og berørte kommuner og fylkeskommuner. Nettoinntektene skal nyttes til transportformål i det berørte området, herunder kollektivtransport, trafikksikkerhetstiltak og miljøtiltak.
Vegprising skal bare innføres når de berørte kommuner og fylkeskommuner gir sin tilslutning til dette. Departementet kan likevel i særlige tilfelle pålegge de berørte kommuner og fylkeskommuner gjennomføring av vegprising.
Departementets vedtak etter paragrafen her krever samtykke fra Stortinget.
Departementet kan gi nærmere forskrifter for å regulere ordningen, herunder om prinsipper for takstfastsettelse, om tilleggsavgift ved unnlatt betaling og om fordelingen av nettoinntektene.
Hovedpunkter i lovforslaget (Fra Ot.prp. nr. 32 (2000-2001))
–Denne dommen vil ha svært stor betydning både for andre klimasaker og ikke minst for staters plikter til å handle for å begrense klimaendringer, sie...
Bellona samarbeider med norsk ferrolegeringsindustri for å utvikle biokarbon som klimaløsning. Bare det å fase inn biokarbon i tre norske bedrifter v...
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...