Havbruk i det grønne skiftet
– Dette blir den største omstillingen av det moderne Norge som vi har vært med på, sa Bellonas internasjonale sjef for fag og strategi, Joakim Hauge,...
Nyheter
Publiseringsdato: 5. mai, 2021
Skrevet av: Eivind Berstad
Nyheter
I en ny rapport tar Bellona et oppgjør med misvisende informasjon om klimanytten av syntetisk drivstoff – en kostbar blindgate i klimakampen.
Rapporten har tittelen Problemer med karbonfangst og bruk (CCU), og avslører at «syntetisk drivstoff» ikke er så miljøvennlig som aktørene i bransjen hevder.
Hovedproblemet er at virksomheter som Nordic Electrofuel og Norsk e-fuel, samt de «grønne» metanolprosjektene ved Finnfjord og Mo Industripark kommuniserer feilaktig om sin klimapåvirkning.
Credit: Fredrik Naumann/Felix Features
– Når man dykker ned i detaljene forsvinner det meste av grønnskjær. Vi forsøker å klargjøre den reelle påvirkningen denne type drivstoff har for klima, sier Christian Eriksen som er fagsjef i Bellona.
Syntetisk drivstoff dumper store mengder CO2 i atmosfæren når det brukes i en motor, akkurat som vanlig bensin. Forskjellen er hvordan det produseres. Vanlig bensin produseres fra olje, mens syntetisk drivstoff produseres ved å gjøre om karbondioksid og hydrogen til drivstoff.
Denne prosessen er ekstremt energikrevende, fordi det i praksis er en reversering av forbrenningsreaksjonen. Dersom norske fly skal bruke syntetisk drivstoff vil det kreve omtrent 26 TWh – eller utbygging av 2000–3000 vindturbiner. Til sammenligning har Norge i dag ca 1100 vindturbiner.
Dersom vi skal bruke så mye strøm til å produsere drivstoff må det ha en god klimaeffekt – det må bidra til å redusere klimagassutslippene. Men alle kjente prosjekter under planlegging og utbygging skal bruke CO2 fra industrien. Det vil si at de skal bruke fossil CO2 som til slutt ender opp i atmosfæren. Dette er ikke et «klimanøytralt» drivstoff, som bransjen hevder, men en fortsettelse av dagens praksis som ikke er bærekraftig. Produksjonsprosessen av syntetisk drivstoff er vist i figuren under.
Credit: Bellona Europa (2016)
–Bruk av CO2 er lærebok-eksempelet på grønnvasking: Man blander fossil CO2 med store mengder (grønn) strøm og kaller produktet «fornybart». Her kommuniserer virksomhetene feilaktig om sin klimapåvirkning. Dette er klimasvindel, sier seniorrådgiver Eivind Berstad i Bellona.
– Dette blir den største omstillingen av det moderne Norge som vi har vært med på, sa Bellonas internasjonale sjef for fag og strategi, Joakim Hauge,...
Bellonas seniorrådgiver Olav Fjeld Kraugerud talte torsdag 17. oktober for Næringskomiteen på Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2025. ...
– Jeg har tro på en framtidig bærekraftig cruise-industri, rett og slett fordi næringen ikke har noe valg, sa seniorrådgiver maritim og Arktis i Bell...
Det er behov for tydelige endringer i statsbudsjettet 2025 for at Norge skal innfri sine klima- og naturforpliktelser. Denne uka har Bellona vært hos...