
– Det internasjonale samfunnet må boikotte russisk atomindustri
– Det russiske atomselskapet Rosatom er ikke noe vanlig energiselskap. Det er en stat i staten, og et politisk instrument for Kreml. Med et virvar av...
Nyheter
Publiseringsdato: 15. desember, 2022
Skrevet av: Signy Fardal
Nyheter
Bellona, Nelfo og Elektroforeningen vil ha rask utbygging av hurtigladere til elektriske lastebiler – og gjerne med tilhørende batteribanker. De tre organisasjonene mener at regjeringens ladestrategi er for defensiv til å sikre tilstrekkelig fremdrift i utbyggingen. Det gjelder særlig ladeinfrastruktur for elektrisk tungtransport.
– Regjeringens nye, nasjonale ladestrategi kan forsinke utbyggingen av ladeinfrastruktur for tunge kjøretøy med flere år. Nå gjelder det å brette opp ermene, for selv om de store elektriske lastebilene for langtransport nå kommer, så investerer ikke næringen i disse før infrastrukturen er der, sier Hallstein Havåg, daglig leder i Bellona.
Bellona, Elektroforeningen og Nelfo har i flere høringsrunder spilt inn et forslag om et omsetningskrav for elektrisitet liknende det man i dag har for biodrivstoff. Det vil inneha en kredittmekanisme der rene ladeselskaper kan selge opptjente «fornybare elektrisitetsandeler» til omsettere av flytende drivstoff som ikke oppnår minstekravet på egen hånd. Det vil i praksis redusere kostnadene for drift av ladestasjoner.
– Dette er ikke nevnt i ladestrategien i det hele tatt. Men en slik mekanisme kan bli obligatorisk uansett, gjennom revideringen av fornybardirektivet i EU. Og det er uansett en god idé med en kredittmekanisme, mener Havåg.
Denne saken er omtalt i Teknisk Ukeblad.
– Det russiske atomselskapet Rosatom er ikke noe vanlig energiselskap. Det er en stat i staten, og et politisk instrument for Kreml. Med et virvar av...
I dag var Bellona på Stortinget for å gi innspill under den muntlige høringen om Havbruksmeldingen. Bellonas seniorrådgivere, Kari Torp og Silje Båts...
– Det er godt mulig å gjøre mer nasjonalt enn regjeringen foreslår i Klimameldingen. Det som må til er en kraftfull satsing på karbonfangst og -lagri...
– Mest sannsynlig blir det nå enten kraftskvis i Finnmark eller ingen utslippskutt på Melkøya, sier Olav Øye, seniorrådgiver for klima og industri i ...