Havbruk i det grønne skiftet
– Dette blir den største omstillingen av det moderne Norge som vi har vært med på, sa Bellonas internasjonale sjef for fag og strategi, Joakim Hauge,...
Nyheter
Publiseringsdato: 15. desember, 2022
Skrevet av: Signy Fardal
Nyheter
Bellona, Nelfo og Elektroforeningen vil ha rask utbygging av hurtigladere til elektriske lastebiler – og gjerne med tilhørende batteribanker. De tre organisasjonene mener at regjeringens ladestrategi er for defensiv til å sikre tilstrekkelig fremdrift i utbyggingen. Det gjelder særlig ladeinfrastruktur for elektrisk tungtransport.
– Regjeringens nye, nasjonale ladestrategi kan forsinke utbyggingen av ladeinfrastruktur for tunge kjøretøy med flere år. Nå gjelder det å brette opp ermene, for selv om de store elektriske lastebilene for langtransport nå kommer, så investerer ikke næringen i disse før infrastrukturen er der, sier Hallstein Havåg, daglig leder i Bellona.
Bellona, Elektroforeningen og Nelfo har i flere høringsrunder spilt inn et forslag om et omsetningskrav for elektrisitet liknende det man i dag har for biodrivstoff. Det vil inneha en kredittmekanisme der rene ladeselskaper kan selge opptjente «fornybare elektrisitetsandeler» til omsettere av flytende drivstoff som ikke oppnår minstekravet på egen hånd. Det vil i praksis redusere kostnadene for drift av ladestasjoner.
– Dette er ikke nevnt i ladestrategien i det hele tatt. Men en slik mekanisme kan bli obligatorisk uansett, gjennom revideringen av fornybardirektivet i EU. Og det er uansett en god idé med en kredittmekanisme, mener Havåg.
Denne saken er omtalt i Teknisk Ukeblad.
– Dette blir den største omstillingen av det moderne Norge som vi har vært med på, sa Bellonas internasjonale sjef for fag og strategi, Joakim Hauge,...
Bellonas seniorrådgiver Olav Fjeld Kraugerud talte torsdag 17. oktober for Næringskomiteen på Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2025. ...
– Jeg har tro på en framtidig bærekraftig cruise-industri, rett og slett fordi næringen ikke har noe valg, sa seniorrådgiver maritim og Arktis i Bell...
Det er behov for tydelige endringer i statsbudsjettet 2025 for at Norge skal innfri sine klima- og naturforpliktelser. Denne uka har Bellona vært hos...