
Snipp, snapp, snute for atomeventyret
–Snipp, snapp snute, der var atomkrafteventyret ute – i alle fall for de neste 20 årene i Norge, sa Bellona-stifter Frederic Hauge i paneldebatt hos ...
Nyheter
Publiseringsdato: 13. desember, 2001
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Det har lenge vært en diskusjon om de første brenselcellebilene ville gå på metanol eller hydrogen. Metanol tar lite plass i bilen, mens hydrogen gir billigere og enklere biler, og til sist men ikke minst gir hydrogen kun utslipp av vann. Metanol derimot gir utslipp av CO2 i samme størrelsesorden som en hybridbil.
Selv om mange bilfabrikker har satset på to hester, har de fleste fabrikantene vært enige om at hydrogen er drivstoffet vi skal ende opp med. Bellona og andre, som Shell, har ment at vi bør gå direkte til en hydrogenløsning. Metanol er en forsinkende og fordyrende mellomløsning.
CaFCP er en organisasjon bestående av de store bilfabrikkantene, noen oljeselskaper, brenselcelleleverandører og myndighetene i California. Organisasjonen skal teste ut bilene i vanlig daglig drift og er en sentral aktør i verden når det gjelder brenselcellebiler. Det er derfor av stor betydning at denne organisasjonen nå sier at de første hydrogenbilene i markedet vil benytte hydrogen som drivstoff. Siden man nå er enig om at hydrogen er der man skal begynne og hydrogen er der man skal ende, er det høyst sannsynlig at hydrogen blir standard drivstoff for brenselcellebilene.
CaFCP holder imidlertid døren fortsatt på gløtt for metanol eller andre løsninger som etanol eller renset bensin. Dersom hydrogen ikke oppfyller markedes krav (det er da særlig rekkevidden man tenker på), vil andre løsninger kunne komme inn.
Mye skjer innnenfor hydrogenlagring. Honda har økt rekkevidden på sin brenselcellemodell fra 120 km til 300 km, og fremdeles er det to år til bilen kommer på markedet og 7 – 10 år før store volumer selges. Mye vil skje innen lagringsteknologi på den tiden. Det ryktes at Honda nå forlater metanol og konsentrerer seg fullt og helt om hydrogen.
–Snipp, snapp snute, der var atomkrafteventyret ute – i alle fall for de neste 20 årene i Norge, sa Bellona-stifter Frederic Hauge i paneldebatt hos ...
Bellona er ikke overrasket over at drivstoffbransjen ønsker å forsvare «klimaløsningen» de har solgt oss i årevis – det overrasker mer hvis de faktis...
Det britiske filmakademiet BAFTA, Netflix, New York Times og Smithsonian-institusjonen er blant deltakerne på Bellona-paviljongen på klimatoppmøtet C...
Denne kronikken ble publisert på nrk.no i går: Diesel laget av slakteavfall eller planter høres ut som en god idé. Det er det ikke. «Det er nes...