
Store utslippskutt ved bruk av gruveavfall
I dag samlet deler av byggenæringen seg for å se på hva som skal til for å kutte utslipp i en av verdens største utslippssektor. Frida Røyne, rådgive...
Nyheter
Publiseringsdato: 26. januar, 2015
Skrevet av: Ellen Viseth
Nyheter
Bellona har i årevis arbeidet for at norske redere skal slutte med såkalt «beaching», altså å sende skip til uforsvarlig opphugging på strender i Bangladesh, Pakistan og India. Nye tall for 2014 viser at det har vært en framgang. Mens 21 norske skip ble hugget opp på asiatiske strender i 2013, ble bare seks skip håndtert på denne måten i fjor.
I stedet for helsefarlig og miljøskadelig manuell opphugging på strender, velger norske rederier nå verft i Kina, Tyrkia og Danmark.
Likevel sendte fem norske selskaper fortsatt sine skip til strender i Alang i India i 2014:
Norwegian Car Carriers ASA (to skip) |
I.M. Skaugen AS |
Continental Ship Management AS |
Salhus Shipping AS |
Stolt-Nielsens Rederi AS |
Vil at Rederiforbundet skal bli tydeligere
Rederiforbundet har frarådet sine medlemmer å hugge skip i Bangladesh. Bellona-rådgiver Sigurd Enge ser ingen grunn til at ikke det rådet også skal gjelde for India og Pakistan.
– «Beaching» av skip er uforsvarlig både miljø- og helsemessig. Flere steder er arbeidsmiljøet under enhver kritikk og miljøskadene åpenbare. Det blir ikke bedre av at jobben gjøres i India i stedet for i Bangladesh, sier Enge.
Han synes det er synd at Rederiforbundets anbefalinger ikke er tydeligere.
– Vi skulle gjerne sett at Rederiforbundet hadde gått foran her. I stedet er det rederiene selv som i stor utstrekning nå unngår å sende skipene til aktører som fortsatt gjør opphuggingsjobben på strendene, sier Enge.
Skrekkelige forhold
En ny indisk studie av forholdene ved opphuggingsbedriftene i Alang viser at omlag 470 arbeidere har dødd i ulykker ved skipsopphuggingsverft i Alang siden 1984. I samme periode er det rapportert om 400 branner ved bedriftene i Alang.
I fjor døde 23 arbeidere på strender i India, Pakistan og Bangladesh. 66 ble alvorlig skadet etter fall fra store høyder, eksplosjoner og branner. Mange arbeidere har også blitt knust under fallende stålplater.
De 35,000 uorganiserte arbeiderne bor i skur ved stedene der opphuggingen foregår, og de fleste mangler vann, strøm, toalett, avløp og sanitærmuligheter. Barna har heller ikke tilgang til utdanning. Rapporten forteller at arbeidsgiver har satt opp 12 dusjer og seks toaletter som 35.000 mennesker skal dele på. Ingen av delene blir vedlikeholdt.
Skipene inneholder giftig avfall som asbest, tungmetaller, PCB, oljerester og organisk avfall. Det er umuli gå oppbevare eller fjerne dette avfallet på en trygg måte på en strand hvor tidevannet vasker inn.
De norske rederiene Knutsen NYK Tankers, Tschudi Shipping Company, Teekay Corporation og Siem Industries Incorporated har de siste årene sluttet med beaching. De sender nå skipene til verft i Tyrkia og Kina.
Her hugges skipene | |
India | 309 |
Bangladesh | 222 |
China | 163 |
Turkey | 157 |
Pakistan | 110 |
Denmark | 19 |
Unknown | 12 |
Belgium | 6 |
Indonesia | 5 |
USA | 3 |
Bildene i artikkelen er hentet fra NGO Shipbreaking Platform.
I dag samlet deler av byggenæringen seg for å se på hva som skal til for å kutte utslipp i en av verdens største utslippssektor. Frida Røyne, rådgive...
Pronofa lanserte i går Purply, verdens første kommersielle matprodukt basert på tunikater. Bellonas marinbiolog Michele Legernes var til stede og hol...
– Vi frykter at instituttet i Halden ikke har fulgt loven – og det går på atomsikkerheten løs. Da er det vårt ansvar å si ifra. Vi håper at en grundi...
Stortinget har nå en historisk mulighet til å realisere CCS på Melkøya. Bellona frykter likevel det bare blir et “nei til elektrifisering”, og at kli...