Havbruk i det grønne skiftet
– Dette blir den største omstillingen av det moderne Norge som vi har vært med på, sa Bellonas internasjonale sjef for fag og strategi, Joakim Hauge,...
Nyheter
Publiseringsdato: 27. mars, 2008
Skrevet av: Konrad Pütz
Nyheter
Etter mye oppstyr rundt omleggingen av rederiskatten ble forskriften som skal regulere bruken for selve miljøfondet lagt ut i all stillhet rett før påske. Forskriften slår fast at en tredjedel av den utestående rederiskatten kan anvendes til miljøtiltak, og presenterer retningslinjene for hvilke tiltak som kan dekkes.
Manglende virkemidler
Bellona har tidligere påpekt at regjeringens miljøpolitiske målsetninger ofte er positive, men at virkemidlene mangler. Det trengs en helhetlig og omfattende satsing om norske maritime næringer skal sikres en ledende posisjon innen nasjonalt og internasjonalt miljøarbeid. I blant annet våre kommentarer til regjeringens strategi for de maritime næringer som ble lagt fram i 2007 fikk regjeringen skryt for sine målsetninger, men stryk for den praktiske oppfølgingen. Bellona beskrev i den sammenheng regjeringens gode satsingsmulighet gjennom fondet for miljøtiltak, og argumenterte for at man burde sette av en større andel av skattekredittene til dette fondet.
Bellona positive
I forhold til selve høringsutkastet er Bellona i hovedsak positive til utformingen av regelverket. Under høringsrunden kom vi med et knippe innspill til forbedringer for å sikre at forskriften stimulerer et bredt spekter av miljøtiltak der de trengs mest. Vi oppfordret til:
Redusert effekt
De to første innspillene ble tatt til følge, men ved å opprettholde krav til eierskap og selskapsform, og ved å utelukke særlige incentiver til miljøforbedringer i nybygg, vil effektene av fondet bli redusert og dette er beklagelig.
Skip som bygges i årene framover vil som oftest være i drift i over 30 år, og bedre innretning på miljøfondet kunne bidratt til å legge premissene for en positiv miljøsatsing med effekt langt fram i tid. Regjeringen har dermed en tyngre jobb enn nødvendig framfor seg om den vil bidra til at norske maritime næringer skal være både lønnsomme og verdensledende på miljø i årene som kommer.
– Dette blir den største omstillingen av det moderne Norge som vi har vært med på, sa Bellonas internasjonale sjef for fag og strategi, Joakim Hauge,...
Bellonas seniorrådgiver Olav Fjeld Kraugerud talte torsdag 17. oktober for Næringskomiteen på Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2025. ...
– Jeg har tro på en framtidig bærekraftig cruise-industri, rett og slett fordi næringen ikke har noe valg, sa seniorrådgiver maritim og Arktis i Bell...
Det er behov for tydelige endringer i statsbudsjettet 2025 for at Norge skal innfri sine klima- og naturforpliktelser. Denne uka har Bellona vært hos...