Havbruk i det grønne skiftet
– Dette blir den største omstillingen av det moderne Norge som vi har vært med på, sa Bellonas internasjonale sjef for fag og strategi, Joakim Hauge,...
Nyheter
Publiseringsdato: 7. september, 2011
Skrevet av: Ruth Lothe
Nyheter
I går kveld inviterte Oleon til folkemøte for å informere om ståa etter eksplosjonen forrige uke. Flere bolighus ligger rett ved siden av Oleon-fabrikken og de mange tankene med farlig og ulovlig avfall fra oljeproduksjonen. Beboerne her er svært lite fornøyd med Oleon og DVS.
Upopulær nabo
Publikum var fornøyd med å ha blitt invitert på møtet, slik at de kunne få gitt uttrykk for sin frustrasjon. Andreas Mathismoen, fra Bellonas Miljøpatrulje var på møtet og rapporterer om mer enn helseplager blant de fremmøtte:
– Hvordan skal vi få solgt husene våre, hvis vi skal flytte? Vi vet jo ikke om det kan smelle når som helst igjen her.
Eksplosjonen
Oleon orienterte om hva som egentlig skjedde da det smalt ombord på «Mar Christiana». De forklarte at en av grunnene var at det ble brukt trykkluft istedenfor nitrogen eller vann, da lastetanken på båten skulle klargjøres for mer last.
– Det er mistenkelig at befrakterne ikke visste at trykkluft er risikabelt å bruke i slike operasjoner, sier Mathismoen.
Sikkerheten må prioriteres
Tømmingen av tankene på land, med over 30 000 m3 avfall står fortsatt igjen og DVS har ennå ikke har vært i stand til å begynne jobben med å frakte avfallet bort.
– Bellona stiller spørsmålstegn ved om DVS er rette selskap til å stå for denne jobben. Kanskje bør en tredjepart overta styringen av dette arbeidet; uansett bør Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif) følge prosessen svært tett, sier fagrådgiver Karl Kristensen.
Oleons rolle
– Bellona finner likevel grunn til å rose Oleon for sin opptreden eksplosjonen.
Det er ikke Oleon som er mest klanderverdig, etter Bellonas mening.
– De stoppet DVS sitt arbeid med å laste ombord, fordi de var misfornøyd med risikovurderingene til DVS. De sendte en bekymringsmelding til Klif på dette grunnlaget og har i etterkant vært åpne og løsningsorienterte. Slik Bellona oppfatter situajonen nå, er det DVS og rederiet som sitter med hovedansvaret for eksplosjonen, avslutter Kristensen.
– Dette blir den største omstillingen av det moderne Norge som vi har vært med på, sa Bellonas internasjonale sjef for fag og strategi, Joakim Hauge,...
Bellonas seniorrådgiver Olav Fjeld Kraugerud talte torsdag 17. oktober for Næringskomiteen på Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2025. ...
– Jeg har tro på en framtidig bærekraftig cruise-industri, rett og slett fordi næringen ikke har noe valg, sa seniorrådgiver maritim og Arktis i Bell...
Det er behov for tydelige endringer i statsbudsjettet 2025 for at Norge skal innfri sine klima- og naturforpliktelser. Denne uka har Bellona vært hos...