Oljebransjen snakker varmt om CO2-lagring, men prøver å unngå forpliktelser
I offentligheten snakker norske olje- og gasselskaper om hvor store planer de har for å lagre masse CO2 og redde klima. Mens de egentlig prøver å få ...
Nyheter
Publiseringsdato: 7. september, 2011
Skrevet av: Ruth Lothe
Nyheter
I går kveld inviterte Oleon til folkemøte for å informere om ståa etter eksplosjonen forrige uke. Flere bolighus ligger rett ved siden av Oleon-fabrikken og de mange tankene med farlig og ulovlig avfall fra oljeproduksjonen. Beboerne her er svært lite fornøyd med Oleon og DVS.
Upopulær nabo
Publikum var fornøyd med å ha blitt invitert på møtet, slik at de kunne få gitt uttrykk for sin frustrasjon. Andreas Mathismoen, fra Bellonas Miljøpatrulje var på møtet og rapporterer om mer enn helseplager blant de fremmøtte:
– Hvordan skal vi få solgt husene våre, hvis vi skal flytte? Vi vet jo ikke om det kan smelle når som helst igjen her.
Eksplosjonen
Oleon orienterte om hva som egentlig skjedde da det smalt ombord på «Mar Christiana». De forklarte at en av grunnene var at det ble brukt trykkluft istedenfor nitrogen eller vann, da lastetanken på båten skulle klargjøres for mer last.
– Det er mistenkelig at befrakterne ikke visste at trykkluft er risikabelt å bruke i slike operasjoner, sier Mathismoen.
Sikkerheten må prioriteres
Tømmingen av tankene på land, med over 30 000 m3 avfall står fortsatt igjen og DVS har ennå ikke har vært i stand til å begynne jobben med å frakte avfallet bort.
– Bellona stiller spørsmålstegn ved om DVS er rette selskap til å stå for denne jobben. Kanskje bør en tredjepart overta styringen av dette arbeidet; uansett bør Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif) følge prosessen svært tett, sier fagrådgiver Karl Kristensen.
Oleons rolle
– Bellona finner likevel grunn til å rose Oleon for sin opptreden eksplosjonen.
Det er ikke Oleon som er mest klanderverdig, etter Bellonas mening.
– De stoppet DVS sitt arbeid med å laste ombord, fordi de var misfornøyd med risikovurderingene til DVS. De sendte en bekymringsmelding til Klif på dette grunnlaget og har i etterkant vært åpne og løsningsorienterte. Slik Bellona oppfatter situajonen nå, er det DVS og rederiet som sitter med hovedansvaret for eksplosjonen, avslutter Kristensen.
I offentligheten snakker norske olje- og gasselskaper om hvor store planer de har for å lagre masse CO2 og redde klima. Mens de egentlig prøver å få ...
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...